kär i en hater

Publicerat i: Allmänt

Varför är det så fult att vara en hater, frågar Matti Alkberg. Bra fråga. Caroline skrev något på sin blogg om att det är knäppt att (media-)Sverige är så litet, alla känner alla genom några mellanled, så man kan inte säga någonting om någonting utan att man känner att man backstabbar någon och får dåligt samvete. Alltså: man kommer inte undan med att dissa någon. Och det kanske är bra egentligen, jag vet inte?

Själv är jag lite schizo, en blandning av extrem konflikträdsla och sanningsnit med en släng av Tourettes syndrom. Kanske är jag en natural born hater som bara försöker förneka det? Jag håller med Matti om att det är kefft med MySpace-filosofin där alla ska vara kompisar, livet funkar ju inte så, och man kan inte ha seriösa och intressanta diskussioner om man aldrig får vara kritisk och hård.

Sen kan man ju tycka att jag är en R&B-taliban (en benämning som blir alltmer angenäm ju mer jag tänker på det) som saknar humor och distans, whatever. Distans är inte alltid av godo, till exempel är det ingenting jag vill känna när jag lyssnar på musik. Men distans till "hipsterkulturen", det har jag och thank God för det. Fast å andra sidan, det kanske är en typisk hipsteregenskap? Att se ner på folk som försöker vara coola och känna att man fattat någonting som inte de gjort. Att tro att man själv är jävligt real. Hjälp. Hanna Fahl kanske är kär i mig? Obs skämt.


Det är intressant att Matti nämner hårdrock, och även good ol' Stefan Nilsson snackar om att man inte får gilla metal eller vad det var. Att gå in för riktigt ful, högljudd och hjärndöd distpedalmusik har nämligen blivit en enkel biljett ut från "den kreddiga" (förlåt måste kräkas... sådär) världen. Ika Johannesson till exempel, hon älskar metal och slipper därmed att känna sig som en del av Spy Bar och Hot Chip-remixer. Fan vad skönt, och praktiskt. Fredrik Strage försöker samma sak, men har inte riktigt lyckats skaka av sig den image han fick genom Pop och Bibel. Poor thing. Matti Alkberg själv gottar ner sig i oi-punk och kan sova gott under fuck the world-täcket. Och flera av mina bästa kompisar lyssnar på allvar på Queens of the Stone Age. Shit alltså.

Själv skulle jag aldrig kunna lyssna på hård rock. Fy fan vilken vidrig musik. De där anti-hipster-markörerna funkar inte för mig. Kanske är det därför som jag blir så provocerad: jag gillar samma musik som Hanna Fahl & co (typ), och därför förfasas jag över hur vissa behandlar den. En låt till som tar en grym låt och skojar till det, och jag skjuter mig själv.

#1 - - mogens:

Hård rock a la funkadelic el hendrix kan du väl inte förneka?

#2 - - Koff:

Klart som fan han kan det. Hendrix är världens ondska nedstöpt i en skivsamling som tillhör män med hästsvans.

#3 - - Annika:

Jag gillar Funkadelic, deras gitarrer får dem inte att kännas rockiga, bara trashiga och dekadenta. "Cosmic slop" är ju som ett svart hål av ångest, skitbra. Andra låtar som "Standing on the verge of getting it on" är bara straight up funky och hur gittiga som helst.
Jimi Hendrix däremot. Så många långa gitarrsolon, man får lust att lösa korsord eller nåt. Låtar som "Angel" och "Little wing" är kanske lite poppigare och mer attraktiva, men det betyder inte att det är något som man vill lyssna på.

#4 - - Stefan Nilsson:

Aldrig har jag kännt mig så lyckligt lottad att jag faktiskt gillar punk, HC, grindcore etc. Vilken lycka!
Det har jag ju gjort sedan jag började lyssna på musik, eller jag slutade i ungefär ett år för det var inte så "tufft" (i ettan på gymnasiet), men sedan växte jag upp lite och började lyssna på all musik jag gillade. Man lever och lär.
Nu lyssnar jag på på R. Kellys nya. Låter inte som han fått till det riktigt, men det är ganska bra, och lite roligt (som R. Kelly ju har varit på senare tid), speciellt då på "Real Talk". Han är nästan skrämmande knäpp på den låten. Lite som "In the Closet".

#5 - - matti alkberg:

Det där med hårdrockare läste jag på (tror jag) Staffan Bs blogg. De har (hade, på 80-talet) liksom ingen distans, på det sätt som syntharna (eller för den delen punkarna) hade. De tyckte liksom det var grymt med 666 och drakar på riktigt. De pratade om ärlig och äkta och hatade allt pretentiöst (ie: allt de inte förstod). De såg inte sig själva. Som Whigger(jag använder det ordet nu för att klumpa ihop alla hip hop och r'n'b fans, inget nedlåtande hoppas jag)-kulturen. Och om man bortser från själva innehållet och vad man tycker om det så är det ju så man vill göra och vara. Tro på drakar eller på stora rövar. Eller på anarki eller whatever. Man vill vara 100% nånting. Hipstern vet att det är omöjligt. Whiggern vägrar tro det. Jag vet inte, men båda alternativen känns rätt sunda nånstans. Eller?

#6 - - matti alkberg:

fö är jag less på låten, alla versioner, nu. den börjar kännas som punkrocker.

#7 - - Staffan B:

He he, ja just det. Jag håller trots allt helt med dig om att musik bör älskas så stenhårt det bara går. Men att älska musik handlar ju också om att inse att musik i sig faktiskt är gränslös, tillhör alla och ingen. Musik är bara musik, och det är inte så bara.
Just därför måste man kunna backa några steg och säga att "okej, musiken tillhör inte mig personligen, den tillhör alla".
Musik är bara musik. Allt det där andra är subkulturjidder, det är en annan grej.
Musik ska ju förena mer än splittra. Därmed inte sagt att den inte ska kunna provocera. Men man måste välja sina strider.
Det är viktigt att göra skillnad på själva musiken och alla coola eller ocoola subkulturer runt omkring den.
Jag hatar själva paketet rock'nrRoll lika mycket som begreppet hiphop, för övrigt. Eller indie, vad fan det nu är. Jag skäms när jag ser punkare nu för tiden. Hatar alla föreställningar om att musik kommer som ett färdigt livstilspaket. Jag är individualist, för fan.
Jag är kluven till begreppet hater, jag har skrivit om det, det finns bra egenskaper i att vara en hater. Vi kanske måste reclaima det.
Förr eller senare blir all musik tidlös, klassiker, flyter in i den stora floden. Det är lika bra att försöka se det så från början. Vad som är fejk och vad som är äkta vet man kanske först långt senare. Om ens då. Kanske spelar det ingen roll alls.
Man måste ha ett queerperspektiv på musik också: vägra andras etikettering. Lämna skolgården och ta allt med sig in i 2000-talet. Bryta alla gamla saggiga sextiotalsidéer om musik.
Håller med om Funkadelic och Hendrix också förresten. Det är lustigt hur du faktiskt avslöjar att du har koll på Hendrix, trots att du inte vill lyssna på honom. Det är kärlek, trots allt. Att lyssna.
Move my feet
And touch my sole
Bass sound drum beat
Rock`and roll
Just play that music
I don`t care what key it`s in
Where it`s come from
Where it`s been
Just play that music
I don`t need to see your face
I don`t need no autographs
I can`t play your interviews
Can`t hear your photographs
You don`t need to be profound
In fact don`t speak
Just play that sound
Just play that music
I`ll turn on my radio
If you`ve got a great live show
Just play that music
If it`s hitting make it stick
Do your job just play music
Critics mags and interviews
Who cares about bad reviews
Does it have to be so tame
Do I have to twist and shout
Do we have to play this game
Or be down and out
It don`t have to look the same
I keep trying to tell `em
It don`t have to all sound lame
I sing the song you sell `em
If it`s hitting make it stick
Do your job just play music
If you need an ear to lend
I`ve got the cash to spend
Move my feet
And touch my sole
Bass sound drum beat
Rock and roll
Just play that music
I don`t care what key it`s in
Where it`s come from
Where it`s been
Just play that music
Does it have to be so tame
Do I have to twist and shout
Do we have to play this game
Or be down and out
It don`t have to look the same
I keep trying to tell `em
It don`t have to all sound lame
I sing the song you sell `em
Does it have to be so tame
Do I have to twist and shout
Do we have to play this game
Or be down and out
It don`t have to look the same
I keep trying to tell `em
It don`t have to all sound lame
I sing the song you sell `em
Just play that music!
Just play that music
I won`t refuse it
I`d like to tell ya
Just play that music!
Stay on that feeling
Don`t you loose it
Stay on the stageing
Just play that music!
Don`t you loose it
Just play that music!
Some like theYankee sound
Just play that music!
Sometimes from London town
Just play that music!
I`ve seen the that alley ground
Just play that music!
Sometimes from London town
Just play that music!

#8 - - matti alkberg:

Att vägra andras etikettering, är det det som är queer? I såna fall är jag på.

#9 - - Nicke!:

http://dagensskiva.com/forumet/topic/432?replies=35

#10 - - Turn around, bright eyes:

...Det är intressant att Matti nämner r'n'b, och även good ol' Stefan Nilsson snackar om att man måste gilla hiphop eller vad det var. Att gå in för riktigt ful, högljudd och hjärndöd bootymusik har nämligen blivit en enkel biljett in i "den kreddiga" (förlåt måste kräkas... sådär) världen. NRFN till exempel, han älskar hiphop och får därmed känna sig som en del av Spy Bar och Hot Chip-remixer. Fan vad skönt, och praktiskt. Fredrik Strage försöker samma sak, men har inte riktigt lyckats skaka av sig den image han fick genom Pop och Bibel. Poor thing. CRFN själv gottar ner sig i grime och kan sova gott under fuck the world-täcket. Och flera av mina bästa kompisar lyssnar på allvar på R Kelly. Shit alltså.
Själv skulle jag aldrig kunna lyssna på r'n'b. Fy fan vilken vidrig musik. De där hipster-markörerna funkar inte för mig. Kanske är det därför som jag blir så provocerad...