jag gillar danja

Publicerat i: Allmänt
"What hip hop misses is the emotional and the musical."
Nate "Danja" Hills i senaste numret av Scratch

Ah, jag måste säga att jag har höga förhoppningar på Danja (läste nyss intervjun med honom i Scratch). Han inspirerades av techno när han och Timbaland gjorde "My love" åt Justin, han uppskattar gamla Koji Kondo-slingor, han är extremt musikalisk och öppen helt enkelt. Nu har han mer och mer börjat producera artister på egen hand, och på frågan om varför han hittills bara jobbat med R&B-aritster svarar han att "hip hop is the foundation for all I do" och att han har sjukt många stenhårda hiphopbeats som bara ligger och väntar. Härligt! Bring it on säger jag bara.

Så fint när han pratade om Timbaland också, helt ödmjukt. "He makes the craziest melodies... and I just try to make a different melody". Jag tror att det som de har gemensamt, förutom känslan för aparta melodier, är att de gillar musik som är mörk och dramatisk men ändå dansant och livsbejakande. Djup liksom. Danja är ingen boy next door, han är nog den enda som förtjänar att vara Timbalands protegé.