ison & fille

Publicerat i: Allmänt
image89
Åh, jag älskar Ison & Filles nya EP! Någon vänlig själ skickade den till mig idag (cd-skiva, så exklusivt!). Så gött att de är så uppåt - de senaste albumen har varit så dystra (även om det alltid funnits bra låtar, som "Flashbacks"). Alltså jag är ju en stor sucker för sentimental ångestrap, men det blir knäppt om även låtar som ska vara partystarters och upptempo hänger läpp. Vad hände med "Njam" och den stilen liksom.

Det är något med Ison och Fille som gjort att jag nästan tyckt lite synd om dem genom åren. Jag gick och såg dem på Mejeriet i Lund när de nyss släppt sin första skiva, och det var så deppigt, det var typ tio fjortisar i publiken och så jag. Den bilden har hängt kvar, jag har alltid haft känsla av att Ison och Fille känt sig ouppskattade och missanpassade. För att deras stil inte går hem i Sverige, där det bara finns plats för folkhems-Timbuktu eller spexigt bullshit. Att de vet om att de är skitbra och borde sälja massor av skivor, men att de har något sorts embargo över sig, de når inte ut. Att de kom precis när svensk hiphop slutade vara inne har väl också gjort sitt.

Men den nya EP:n! Bara bra. De rappar snabbt, snyggt och säkert, härmar ogenerat Lil Wayne och Jay-Z när de går upp med rösten i slutet av takterna, de leker. Riktiga hits har de också, som "Vad e det för mode?" och "Tuggar".  En låt samplar Bettye Swanns "Kiss my love goodbye" och bättre kan det ju inte bli. Det skulle i så fall vara att sampla "Today I started loving you again".
#1 - - CM:

Annu battre skulle det ju vara om latarna samplades av nagon som faktiskt kan rappa, helst en jankare.

#2 - - Annika:

Jag tycker de rappar bra! Men det är klart, det vore ju soft om någon gav beatet till Ghostface Killah.

#3 - - Caroline:

hej! jag vet, va e de för mode är så jävla bra. har du tänkt
på en annan sak också: när säger "hey" så där , låter det precis om i bakgrunden till TI.s " What you know about that".
Hey!
hey!
hey!

#4 - - YBY:

CM: Vilken bullshit. Fille ligger alltid helt grymt på beatet, knivskarpt, medan Ison är en av de grymmaste som rört en mick. Han gör saker med språket, leker med språket och rösten på en sjukt hög nivå.
Ghost är ingen dum jämförelse faktiskt, även han behandlar sitt språk totalt respektlöst, hittar på ord, skapar en helt egen meningsuppbyggnad. Men att önska att Ghostface eller Jay-Z eller någon överhuvudtaget skulle göra alla låtar är ju bara enfaldigt.

#5 - - Klusterbitar:

Bra skrivet!
Tycker "Vad är det för mode?" och "Tuggar" är helt klockrena! Skulle dock vilja ha låttexten...

#6 - - Nicole:

Ison & Fille betyder allt för mig har bilder på dem i datorn,rummet & t.o.m mobilen är galen i dem
De är kungar i sverige!!

#7 - - alva:

ison & fille äger inom svensk rap... filles röst är oxå högst bekväm att lyssna på..riktigt sexig=)

#8 - - Erica:

Hej,..
jag undrar om någon här vet vars jag kan hitta Sångtexter till Ison och fille?
ni kan mejla mig : [email protected]
Döp mejlet till ison och fille..

#9 - - HATERZ:

shO cheCka vår nya blogg peeace ;D