Jag håller på med det svåraste och mest osexiga steget i varje kulturkonsuments utveckling: att omvärdera fantasy.

Många kommer aldrig hit. Och de har det nog bra. Det är mycket enklare om man slipper vakna upp kallsvettig mitt i natten och vara rädd att man gått miste om något för att man aldrig gav fantasy en chans. Allt är lättare om det enda man vill ha och det enda man behöver är cool machorealism. Men jag är inte sån och jag har aldrig varit sån.

Låt oss för ett ögonblick tänka bort alla de glåpord och fnissanden som kommer upp i huvudet så fort vi hör ordet fantasy. Låt oss glömma lajv, gothtjejer med änglavingar och finniga pojkar som drömmer om att klyva en dvärg med en tveeggad yxa (i och för sig, det är typ så jag känner för Joe Pesci ibland). Vad är fantasy egentligen, when it comes down to it? Eskapism och romantik. Två underbara saker.

Nej, jag har inte lust att läsa Tolkiens samlade verk. Men jag tänker på andra saker. Som "Pans Labyrint" som jag ännu inte sett men vet att jag måste se. Eller ett tv-spel jag läste om i DN för en vecka sen, "Final Fantasy XII". De hyllade det och beskrev en vacker värld med stora luftskepp, med en fantastisk story där många människoöden vävs ihop... åh, det verkade så härligt. Som en Miyazaki-film.

Och Miyazaki förresten, är inte det fantasy? Egentligen? Vi kan kalla "Spirited away" eller "Det levande slottet" för andra saker, som surrealistisk eller poetisk eller drömlik. Men handen på hjärtat - de innehåller spöken, monster och magi - det är fantasy. Bra fantasy.

Varför skulle det inte finnas bra fantasy, som det finns bra och dåliga grejer av allt annat? Edgar Allan Poes febriga övernaturliga noveller, som "The fall of the house of Usher", de är ju hur bra som helst. Att rida på en häst och möta gryningen i den digitala världen Hyrule (i tv-spelet "Zelda: Ocarina of Time"), det är en storslagen och berusande uppelelse.

Det enda jag har emot fantasy, i alla dess former, är allt våld. Det tilltalar mig inte alls, precis som en Dolph Lundgren-film inte gör det. Och det är det som gjort att jag aldrig pallat se den sista "Sagan om Ringen"-filmen eller skaffa ett Final Fantasy-spel. Men det finns andra saker som kan väga upp, eftersom summan av det visuella, det musikaliska och en ödesmättade story gör att man verkligen sugs in i en fiktiv värld. Tror jag alltså, jag vet inte. Men jag vill tro det. Jag har börjat vilja tro det.

Grejen med fantasy är ju att man måste överge alla sina andra estetiska ideal. Cool stämning? Glöm det. Realism? Glöm det som fan. Den mänskliga utvecklingen i fokus? Nix. Träffsäkert vardaglig dialog? Inte det heller. Humor? På sin höjd ofrivillig sådan. Okej, så vad ska man göra med skiten då?!

Men märk väl - man skulle kunna ställa samma frågor och få samma svar om vi pratade om poesi. Det finns ett annat syfte, och därför andra ideal: fantasy handlar om att förlora sig i en känsla, att gå upp i en illusion. inte om att återge verkligheten exakt som den är. Det ska givetvis fortfarande handla om människor och relationer, annars blir man aldrig riktigt engagerad, men det ska samtidigt handla lika mycket om att glömma sin vardag och drömma sig bort till en annan plats. Jag är inte säker, men jag vill tro att sån fantasy finns. Jag kanske har fel, men jag ska fan ge Pans Labyrint och Final Fantasy en chans.
#1 - - Anonym:

Jag tror problemet är att det släppts en massa urvattnad slentrian-fantasy som bara bygger vidare på Tolkiens verk. Fick några såna böcker när jag var liten. Det är alltid nåt magiskt föremål mer eller mindre i centrum, som ett svärd eller t o m en ring (igen)+ lite dvärgar och monster... dödstrist!

Miyazaki är däremot som sagt en pärla. Såg senast Princess Mononoke, lätt min favorit! En massa mytologi och folktro man inte har hört förr och så ett fint budskap om att ta hand om naturen. Strålande.

#2 - - Karin:

Fick Final Fantasy XII hem i brevlådan igår, grymt spel!

#3 - - Pepelipep:

Jag tycker du borde läsa Jeff VanderMeers "Veniss Underground". Den är fantastisk!
http://www.amazon.co.uk/Veniss-Underground-Jeff-VanderMeer/dp/0330418920/ref=sr_1_1/026-0756247-1406046?ie=UTF8&s=books&qid=1173292955&sr=8-1

#4 - - matti alkberg:

jag har ju gett ut lite diktsamlingar, men snälla ironisera inte över det nu. ville bara säga att jag har tänkt lite på det här, och jag tror att fantasy inte har så mycket med poesi att göra (på det sättet du menar alltså) däremot har det en del med till exempel deckare och metal att göra. oavsett vad na tycker om dessa genrer så är det just genrer och därmed så får man lov att acceptera vissa, hur ska jag säga, begränsningar, och att det är dessa som gör genren till just genren. poesi är nåt annat. det är som film, eller prosa eller teater eller musik efter 1940 (ja eller före 1900, eller nåt, musiken är svårare att kategorisera överhuvudtaget, den är antagligen äldre än elden och borde egentligen utredas för sig, du fattar) etc. det är liksom en hel konstart. det finns säkert poetisk fantasy, likväl som det finns filmisk poesi eller så. men fantasy är en genre och poesi är det inte. ville bara säga det, inte dryga mig eller nåt, sådär som jag brukar ibland.
men jag har svårt för fantasy. jag gillar dune (filmen) och är sugen på pans labyrint. jag jobbar på det. jag gillar inte när jag avfärdar grejer kategoriskt. men, men. sist jag kollade var jag bara människa.

#5 - - Johan:

Susanna Clarkes bok om Jonathan Strange och Mr Norrell var iallafall en uppfriskande fläkt i genren. Inspiration från Dickens och Austen istället för Tolkien känns ju lite roligare. Mer sådana stilistiskt mer ambitiösa böcker skulle nog få genren att inte förknippas så mycket med lajvartonåringar eller de sagan om ringen-metalband de lyssnar på. Antar att genren ofta ses som en övergående fas och inte tas på allvar för att man så snabbt tar sig igenom de få författare som har något eget. Att det finns bra fantasy glömmer man lätt.

#6 - - Tatti:

Har väldigt svårt att tro att det skulle finna bra Fantasy. Det som med hårdrock kanske kul när man gick på mellanstadiet men fan inte bra.

#7 - - matti alkberg:

finns bra metal också. svor han i kyrkan.

#8 - - Tatti:

Jag vet tänkte mer på Manowar och Iron Maiden typ som jag av någon anledning förknippar med mellanstadiet och fantasy.

#9 - - maud:

poe suger ju, men annars var det bra.

#10 - - Annika:

Matti: jag menade inte att fantasy och poesi är samma sak, utan att det i olika kulturella uttryck finns olika syften och olika estetiska ideal. Men visst, om man tänker sig den klassiska uppdelningen epik-lyrik-dramatik, och fantasy som en stil inom epiken, så är det uppenbarligen dumt att försöka jämföra den med hela lyrikgenren. Men jag ser det mer som en hållning, en romantisk anti-realistisk attityd. (Inte för att poesi aldrig kan ha realistiska/beskrivande ambitioner, men du fattar.)

Jag kommer att tänka på ett citat som jag glömde ta med i mitt inlägg: "I tried to live in the real world instead of a shell, but I was bored before I even began".

#11 - - Anonym:

Säger bara en sak: Neil Gaiman.
tala om att omvärdera fantasy :)

#12 - - fredrik:

Strage skrev ju en rätt go krönika om fantasy för nån månad sen. Men han är ju uttalad nörd på området. Läsvärd.