Hallå, Andres Lokkos krönika idag var ju riktigt bra. För första gången på typ ett halvår. Handlade om relationen mellan poplåtarna och dess texter, och att man ibland kan vilja läsa texterna i bookleten innan man hör skivan, för att riktigt tillgodogöra sig orden och liksom få en separat relation till dem. Annars kan man ju lätt börja gilla en keff text för att låten i sig är så bra. Eller aldrig någonsin lära sig texten (som jag, oftast). Det är problematiskt det där, och intressant. Jag kommer ihåg när jag gick i högstadiet och lyssnade på Pulps "Different class". Vitsigt nog fanns det en anvisning i bookleten - nota bene, please do not read the lyrics whilst listening to the recording - som jag tog på blodigt allvar. Andres skrev om cd-häften och att man inte får underskatta deras roll i dessa mp3-tider, att man inte får underskatta de tryckta orden, och det håller jag helt med om. Jag saknar jättemycket att plöja en booklet.

Skvallret då? Äh, bara att Andres och Lisa nu flyttar till London permanent och därför har sålt nästan hela den enorma skivsamlingen till bl.a. Record Mania i Stockholm. Vilken antimaterialism! Jag fattar inte hur de klarar av det, även om jag såklart är imponerad på ett sätt. Tänk att ha armbågat en svettig japan i huvudet samt betalat 150 pund på en skivmässa i Bukarest för att få tag i sitt exemplar av Marta Acunas "Dance dance dance". Kan man då bara släppa den, för att övervikten när man flyger är så dyr? Svaret är uppenbarligen ja, och det är väl ett tecken på mognad. Att prioritera ett anständigt liv (läs: slippa dubbla hyror) framför det krampaktiga taget om vinylnallebjörnen. Undrar om han spelade in den bästa låten på varje skiva så att det blev typ tolv monumentala blandband? Det hade jag gjort.
#1 - - Henrik:

Skivor? Senaste åren har i stort sett jag bara hanterat mina skivor nar jag dammat. Och förstås släpat på 6-7 svintunga banankartonger när jag flyttat.

#2 - - koff:

Den stora frågan är ju om han förde över allting på hårddiskar och nu planerar att sprida allt som en jättefil över världen?

#3 - - sweet charles:

jag sa inte att den var enorm, nicholas...bara ganska potent. och marta acuna är ganska precis 80 pund.(kunde inte hålla mig!!)

#4 - - Gustav:

Word Henrik, jag är i valet och kvalet om jag ska sätta upp min CD-hylla i nya lägenheten eller inte. Jag använder (fysiska) skivor hyfsat ofta fortfarande, men det är sjukt sällan jag köper album eller lyssnar på annat än en bråkdel av min gamla skivsamling. Och skivorna åker mest fram av nostalgiska eller mer funktionella (städning-/skrivflow-/insomningsmusik) skäl.

Annars: datorn.

#5 - - P:

Calle, är det du som gjort Record Manias bildkollage på myspace-sidan? Jag skymtade artistnamnet (?) "Geneva Connection" och ett spexigt omslag med ett eiffeltorn och trikoloren, och tänkte att det kanske var du som hade varit framme.

#6 - - phil hurtt:

Nä, inte jag som gjort kollaget. Det är ett album med Johnny Griffith some heter "The Geneva Connection". Däremot kan du gå in på www.recordmania.net och söka på nonline så får du läsa en fin beskrivning!

#7 - - Lina:

Första bra Lokko krönikan på ett halvår? Elakt och felaktigt.
Jag minns fan nästan vad varenda en han skrivit faktiskt handlar om. Hur många fler jag ändå läser hela tiden kan jag säga det om? Hm, ingen i Sweden iaf...