Jag har för mig att Camus någon gång sa nånting om att varje människa upplever två eller tre starka bilder i barndomen, och sedan ägnar resten av livet åt att försöka återskapa de bilderna. Jag tyckte att det var rätt intressant - och jag kände mig rätt träffad när jag för ett par timmar sen promenerade över en åker i Österlen, och fick så starka känslor - så jag försökte googla det. Jag hittade inte just det citatet (det kanske inte var Camus?) men väl en hel del annat. Han var uppenbarligen en riktig citatmaskin. Men det var inte witty grejer, bara en mängd Sanningar Om Livet på urgammalt machosjälvsäkert maner. Sen såg jag det här:

"Truly fertile Music, the only kind that will move us, that we shall truly appreciate, will be a Music conducive to Dream, which banishes all reason and analysis. One must not wish first to understand and then to feel. Art does not tolerate Reason."

Idiot.
#1 - - CM:

Nä, vem vill ha filosofi när man kan få ordlekar? Men det här citatet gillar jag:

"All I know most surely about morality and obligations, I owe to football."

#2 - - Staffan B:

Une ?uvre d'homme n'est rien d'autre que ce long cheminement pour retrouver par les détours de l'art les deux ou trois images simples et grandes sur lesquelles le c?ur, une première fois, s'est ouvert.

Préface

#3 - - Annika:

Aha! Visste väl det. Men han syftar alltså på konstverk, och inte på livet i allmänhet? Makes sense iofs.

#4 - - Staffan B:

Nja, jag tror han syftar på bilder i betydelsen intryck i stort. han menar ju att "konsten" sedan är en omväg tillbaka till de enkla stora intrycken. vilken konstform det än må vara.

Visst kan man säga att det är en truism, en självklar Sanning Om Livet. Men det kan vara Stor Konst i sig att säga det, eftersom mycket bra konst är enkel och "självklar".

Eh, ja, det blev en truism i sig det där.