PLU style

Publicerat i: Allmänt
Även denna sommar tvingas mina liljehänder slita i en mataffär. Förra året var det ICA i Lund, nu är det Coop i Malmö, kärnan är densamma: arbetets enda behållning är PLU-koderna som man efterhand lär sig utantill. Till min stora sorg visar det sig att koden för citroner - förra årets stora favorit, för er som minns - är annorlunda på Coop. Annars är det mesta sig likt. Den kod jag gillar bäst är den som tillhör päronen: 4488. Så logisk och vacker. Annars måste jag säga att jag är lite svag för croissanterna - 696 - en lite spetsig och pikant men ändå elegant kod, 6 och 9 är ju siffror som har både vackra bågar och vassa uddar. Vitkål har koden 3050, vilket också känns passande. 30 och 50, stora mäktiga tal (alla jämna tiotal har ju en sorts automatisk auktoritet), inte snyggt eller djupt på något sätt, men passande för en fet vitkål som kommer rullande som ett bowlingklot genom kassan. Lime har en kod jag gillar, 2948. Det är liksom först ett stort intervall (2 och 9) som sedan smalnar av (det är inte alls lika långt mellan 4 och 8), man kan jämföra med musik: en melodi som går från C upp till G, och sen ner till E och upp till F. Ytterst sofistikerat. Men passar det för lime? Ja, jag tror det. Lime är ju, trots att det har blivit hyfsat folkligt på senare år, fortfarande något av en lyx. Att man säljer det styckevis istället för att ha ett kilopris (detsamma gäller för avocado och ananas) säger ju ändå något.

Ah matematik. Som jag älskar det. Dessa siffror och dessa mystiska formler. Häromdagen skrev Gabriella Håkansson en lättsam liten artikel om människans förhållande till numerologi genom historien, apropå att det var den 7/7 -07. Pinsamt nog missade hon hela grejen med "Two sevens clash", Joe Gibbs rastafari-inspirerade lögn som gick ut på att världen skulle gå under 7/7 1977. Det är så man får en hit i Jamaica: man sjunger lite om "Marcus Garvey prophesizes" och styr upp en svängig allsångsrefräng. Det funkade, they bought it som Woody Allens karaktär i "Play it again Sam" hade sagt, och en viss grupp vid namn The Clash tog sitt namn från den här låten (som alltså heter "Two sevens clash"). Men att DN Kultur inte kan sin rootsreggae är liksom "åh fan".
#1 - - Henrik:

Som utbildad matematiker blir jag jävligt upprörd när folk blandar ihop det med numerologi.

#2 - - Kristin:

Själv hade jag alltid en faiblesse för 4672 - palsternackan. Det var så många som tog fel, de tog pepparrot istället och så kände jag mig ofta tvungen att fråga: "Var det pepparrot du ville ha och inte palsternacka?" Och jag vet att folk hatar kassörskor som säger så, men det var nog ungefär 90 procent av fallen som fick gå och byta sen.

#3 - - S:

jag gillade bananer på ica back in the days i min hemkommun. plu 119. det är nog den enda plu-koden jag minns men det var ändå 7 år sedan. potatis hade 293 vilket är ett okej plu-nr men bananens är så ren och oförstörd på något sätt. haha.

#4 - - Annika:

Bananen har nu 4011, av någon anledning är den väldigt lätt att komma ihåg. Den och PLU-koden för gul lök (4666) är de första man lär sig utantill, det säger alla jag pratat med. Men 119, det är rent och snyggt, jag förstår vad du menar. Intressant nog är koden för ekologiska bananer 94011 - alla ekologiska grejer har identiska koder som de vanliga frukterna, men med en nia framför, som för att markera att det här är mer fancy schmancy.
Henrik: jag vet att matematik och numerologi är olika saker, men jag gillar båda. Matematik för att det är så perfekt och logiskt. Numerologi för att siffror har ett estetiskt värde.

#5 - - Karin:

å vilket coop? ska gå dit och köpa mina croissanter
i fortsättningen.

#6 - - Annika:

Rörsjöstaden! Det mitt emot synagogan. You're very welcome. Croissanterna verkar jättegoda, snålt nog får vi som jobbar ingen discount.