vett och etikett

Publicerat i: Allmänt
Inte för att vara en hater. Man fan vad sur man blir på bloggar som aldrig uppdateras, eller snarare gör det med extremt stora mellanrum. Här är datumen för Martin Gelins senaste inlägg:

2006-11-09
2006-11-26
2006-11-30
2006-12-07
2006-12-29
2007-01-21

Och det här är inte den enda bloggen som håller på såhär. Snacka om att pusha ens tålamod. "Jag vet att ni älskar mig, så jag tänker låta er gå in på min blogg tjugo gånger utan att jag har skrivit något nytt, jag vet att ni tycker att det var värt väntan när jag äntligen uppdaterar den". Vilken arrogans! Såhär är det med bloggar: man måste fan förtjäna sina läsare. Folk har ju bättre saker för sig egentligen än att läsa en massa oredigerat skit, så man ska vara tacksam om någon pallar bry sig.

Visst, vissa kanske jobbar asmycket och skriver för en massa tidningar. Men antingen har man en blogg eller så struntar man i det. Lite regelbundenhet, tack. Vissa uppdaterar varje dag, vissa en gång i veckan (jag är väl typ varannan dag), men poängen är att en regelbundenhet etableras. I somras gick min dator sönder och den var på inlämning hur länge som helst, jag kunde inte skriva så ofta och som en konsekvens slutade folk gå in på bloggen. Can't blame you, jag hade tyckt det varit pisstråkigt att se den gulrosa bakgrunden och samma inlägg som förra gången man kollade, ja det är rent av provocerande. Jag skämdes. Men jag har försökt sköta mig sen dess.

Alltså det här handlar inte om hybirs, eller att jag inte gillar Martin Gelin (fast, come to think of it, de senaste inläggen har inte varit fantastiska). Det handlar bara om att jag uppskattar regelbundenhet. Apropå det ordet förresten: häromveckan översatte SVT Lynley-repliken "on a regular basis" med "på en reguljär basis". Va? Jag har aldrig hört någon säga så! Hatar slappa översättningar. Jag vet att det är pensionärsvarning, men jag blir så upprörd. Nästa reklammakare som skriver "fri" och menar "gratis" får en kula för pannan.
#1 - - jawohl achtung bitte sauerkraut:

Kära Annika Flynner,
låt mig rekommendera www.bloglines.com (eller för all del vilken annan feeder som helst). Där lägger du in adresserna till dina älsklingsbloggar och så får du en liten ikon i skrivbordshörnet - på denna ikon blommar det om någon lagt in ett nytt inlägg.
På det sättet behöver du bara gå in på sidor som är uppdaterade. Så himla bra.

#2 - - Anonym:

"på en reguljär basis" har man ju hört, men aldrig "en kula för pannan". heter det så?

#3 - - Anonym:

ok, googlade det och det verkar heta "en kula för pannan". men vadå "för"?

#4 - - Annika:

Jawohl etc: tack för alla dina tips. Men jag tycker att det känns lite extremt att take it to the skrivbord. Låter så stressigt. Jag hade bara suttit och väntat på att ikonen skulle börja blomma hela tiden.

#5 - - jakob:

äh, alla borde göra som jag och skaffa google reader. det är som en website, där addar man bara sina favvosidor och så dyker det upp i browsern när nåt nytt hänt. och då behöver man inte ta det till skrivbordet. enda nackdelen är att den inte funkar med .se-sidor, men vad ska man med sverige till egentligen?

#6 - - Anonym:

håller med. jobbig grej. gäller tyvärr underbara anna hellsten med!

#7 - - Annika:

Anna Hellsten indeed.

#8 - - Slacker:

Annika Flynner:

23 jan
4 feb
8 feb
14 feb
19 feb
26 feb
9 mars

Det är rätt mycket luckor i ditt bloggande också. Inte för att det spelar nån roll om hundra år, men rätt ska vara rätt.
vänligen
/slack