bra tv

Publicerat i: Allmänt
What up. Jag är i Stockholm och idag träffade jag en idol. Jag bor på ett ställe som inte har dator och internet, vilket gör allting otroligt harmoniskt för mig, en ännu mer lugnande faktor än att det är ett vackert hus med underbara omgivningar. Men nu har jag sneakat in på en tidningsredaktion för att kunna använda en dator. Känner mig som en knarkare som bryter sig in någonstans för att styra upp grejer som man kan sälja.

Men men. Vad var det jag skulle prata om? Bra TV? Just det. Jag älskar verkligen Wallenberg-dokumentären som går just nu på SVT. Straight up superintressant. Kan man inte fortsätta att avhandla mäktiga svenska klaner? Jag väntar med spänning på Bonniers-dokumentären i tio delar. Gud vad underbart det hade varit.

Mer bra tv: kommissarie Lynley. Hur kommer det sig att man spyr på alla deckare som dominerar bokförsäljningen, men älskar engelska tv-deckare? Jag har avgudat inspector Morse sen jag var nio år gammal. Jane Tennison såg jag också på. Men sen dess måste jag erkänna att jag halkat efter, jag tror inte jag sett Frost en enda gång (pinsamt, jag vet!) och Morden i Modsommer har jag instinktivt undvikit, känns som det är billigt och populistiskt på något sätt. En massa snaskiga mord bara. Ibland känner man ju sig förolämpad av den skamlösa angofili-porren som såna här deckare kan innehålla; man ska bara mysa åt alla härliga 50-talsmiljöer och sårade sarkasistka snutar som äter scones. Typ Foyle's war var lite så (men jag svalde det med hull och hår!). Men Lynley är rätt bra, har sett det någon gång innan, och det är i alla fall i modern miljö, de har till och med en inkvoterad black dude med diskret lustig frisyr. Fast jag kanske ska inte gnälla så mycket över att han är inkvoterad - hade han INTE varit där så hade jag förmodligen irriterat mig på det också. Men vad ska man säga, han har en biroll med stort b. No way att han får vara med så mycket att han är i vägen för den undertryckta romansen mellan de två vita poliserna.

Apropå tv så måste jag erkänna här och nu att jag aldrig sett Dexter. Nerladdade tv-serier är det nya b-sidor: ingen bryr sig om singlar längre och dessutom är all musik fruktansvärt lättillgänglig nuförtiden, så istället för att säga "aha, du har inte hört The Killing of a flashboy?" så säger man "aha, du har inte sett Dexter?" om man vill trycka ner någon. Och det funkar. Jag skäms ju.
#1 - - havers:

"den undertryckta romansen mellan de två vita poliserna"

Va? Tycker du? Jag tycker snarare att för en gångs skull är det ingen som helst undertryckt romans trots att huvudrollsinnehavarna har två olika kön.

#2 - - Stefan Nilsson:

Apropå inget - smakar inte balsamvinäger lite som myrkiss?

Såg första avsnittet av "Dexter", tyckte det var ganska schysst. Michael Cuesta kan inte göra så mycket fel i min bok. Folk borde fråga: "Har du sett 'Twelve and holdin'?" istället! Den är cp-bra, den och "L.I.E.". Se dem! Hurra!

#3 - - Annika:

Usch, jag har inte sett ett skit av det där. Men balsamvinäger är ju gott! Pröva att ha det i en tomatsås, några droppar bara.