ÅRETS 15 BÄSTA ALBUM
- Frida Hyvonen - Music from the dance performance Pudel
- UGK - Underground Kingz
- Burial - Untrue
- Panda Bear - Person Pitch
- The Good, The Bad & The Queen - The Good, The Bad & The Queen
- The Arcade Fire - Neon Bible
- Beirut - The Flying Club Cup
- Keyshia Cole - Just like you
- Robert Wyatt - Comicopera
- Meg Baird - Dear Companion
- Lil Wayne - Da Drought 3
- Feist - The Reminder
- Ciara - The Evolution
- The Tough Alliance - A New Chance
- Prodigy - Return of the Mac
ÅRETS 30 BÄSTA LÅTAR
- J Holiday - Bed
- Robert Wyatt - Just as you are
- Ciara & R. Kelly - Promise (go and get your tickets mix)
- Ya Boy - Holla at ya boy
- Brick & Lace - Love is wicked
- Meg Baird - Waltz of the tennis players
- M.I.A. - Paper planes
- Ray L - Donkey Kong
- UGK & Outkast - International playas anthem
- Ison & Fille - Vad e det för mode
- Mario & Rich Boy - Kryptonite
- Common & Dwele - The People
- Alicia keys - No one
- Arcade Fire - The well and the lighthouse
- Caetano Veloso - Dreamland
- Natasha & The Clipse - So sick-
- Crime Mob - Circles
- Huey - Pop lock and drop it
- The Dream - Shawty is da shit
- T.I. - Tell em i said that
- Keyshia Cole feat Missy Elliott & Lil Kim - Let it go
- Taken By Trees - Open field
- Bone Thugs-N-Harmony & Mariah Carey - Lil love
- Ne-Yo - Ain't thinking about you
- Young Joc & Gorilla Zoe - Coffee shop
- The Honeydrips - I wouldn't know what to do
- Timbaland feat Nelly Furtado & Justin Timberlake - Give it to me
- Nick Lowe - Not too long ago
- The Field - Silent
- Rihanna & Lil Mama - Umbrella (remix)
ÅRET I ÖVRIGT
Årets bloggar:
1. Shampoo Rising
2. Wifebeater Love
3. Jonas Thente
4. Biljardakademin
5. Alex Schulman
(honorable mention: Ken Rings blogg är fantastisk ibland, men väldigt ojämn.)
Årets låtskrivare: The Dream
Årets comeback: Andre 3000, som rappare
Årets producent: Polow da Don
Årets offer för Nuttin but a G thang-klausulen (dvs de var egentligen årets bästa låtar, men eftersom de kom förra året så får de inte vara med på listan):
1. Ciara - Promise
2. Rich Boy - Throw some D's
3. Prince - A case of U (kom redan 2002 men är väldigt 2007!)
4. Lloyd & Lil Wayne - You
5. Young Jeezy - Streets on lock
Årets retro: The Very Best of Ethiopiques
Årets tv-ögonblick:
1. 30 Rock-avsnittet där Alec Baldwin flörtar med Edie "Carmela" Falco genom att sätta sig vid flygeln på en fest och framföra "What the world need now is love"
2. Näst sista avsnittet av Sopranos
3. The Wire, säsong fyra
4. Mad Men, första avsnittet (fortfarande det enda jag sett!)
5. SVT:s Wallenberg-dokumentär
Årets filmer:
1. 4 månader, 3 veckor och 2 dagar
2. The Darjeeling Limited
3. Juno
4. Fjärilen i glaskupan
5. Perspelolis
Årets video: Beirut - "Nantes"
Årets ord: mode (som i "vad e det för mode?")
Årets jobbigaste insikt: att det kan finnas en viss charm, en viss attraktionskraft i brittisk glåmighet - ett träsk som jag ägnat tio år att komma bort ifrån
Årets mest överskattade:
1. Justice
2. Amy Winehouse/Mark Ronson
3. Peter Birro
4. Jay-Z
5. Säkert!
Årets mest underskattade: Frida Hyvonen
Årets 2 snyggaste låttitlar:
1. "Me, that's who" (Jagged Edge)
2. "Rome wasn't built in a day" (Nick Lowe)
Årets instrument: elgitarren
Årets besvikelse:
1. Electrelane
2. Kanye West
3. Jens Lekman
Årets Bra-i-teorin-men-dåligt-i-praktiken: TTA gör en kass cover av The Zombies mästerverk "Hung up on a dream"
Årets Dåligt-i-teorin-men-bra-praktiken: shop boyz rockdyrkande hit "party like a rockstar"
Årets hyllningar:
1. Three 6 Mafia använder samma Willie Hutch-sampling som Jaheim hade i "The Chosen One" för att fixa en hitsingel åt UGK
2. TTA snor melodin från Whigfields "Saturday night" till titelspåret på "A new chance"
3. Cool & Dre samplar Tribes "Electric relaxation" till Joes "Just relax"
Årets trender:
1 . ikoner dör (Ingmar Bergman, Lars Forsell, Michaelangelo Antonioni, Povel Ramel, Pimp C, Tony Wilson, Maria Gripe, MED FLERA!)
2. gränslöshet (Maja Lundgren, Maja Lundgrens kritiker, sexsamtalet i Bon, Lars Vilks)
Årets partycrashers:
1. R. "är det okej om jag också lägger en vers på den här remixen?" Kelly
2. Lil' Wayne
3. T-Pain
Årets bästa skits: skitsen på Chamillionaires "The Ultimate Victory"
Årets Kate Bush: Joni Mitchell
Årets resmål: Sicilien
Årets teater: Hedda Gabler på Stadsteatern (den enda teaterföreställningen jag var på, haha)
Årets konsert: får väl bli Common då
Årets läsning: Tom Wolfe - The Bonfire of the Vanities
Årets förhoppningar om nästa år:
1. att Vashti Bunyan släpper ny skiva
2. att D'angelo släpper ny skiva
3. att Håkan Hellström släpper ny skiva
4. att Q-tip får sin skiva släppt (eller, åtminstone lite pengar)
5. att Jay-Z gör en BRA skiva.
Haha, jag tror jag har hört två av låtarna på din topp 30 (och då har 2007 ändå varit mitt stora comeback-år musikmässigt). Jag tror bestämt du får ge mig en bland-cd-r i julklapp.