le sigue

Publicerat i: Allmänt

Sigge Eklund skriver om bekräftelsesjukan och vad han kallar för neo-narcissism i nya numret av Bon. Jag tycker han har en poäng när han snackar om den dubbla bekräftelsen - dels när man får ett fint sms (hurra!), dels när man lyckas komponera ett perfekt svar (där satt den!). Så funkar i alla fall jag, men jag vet inte om det gäller för alla. Är det inte ganska vanligt att ett sms bara är ett sms? Typ rätt slappt och simpelt? För mig är det blodigt allvar, det ska finnas en dramaturgi och absolut inga trista ordval eller upprepningar (om de inte är medvetna och liksom rytmiska). Är det för många punkter, borde det vara ett utropstecken någonstans? Ska jag avsluta med "kram" eller är det överflödigt? Sånt tänker jag jättemycket på. Det är också en sport att skriva sms som håller sig inom 160 tecken - det går visserligen att skriva fler, men då blir det (om man har gamla mobiler) uppdelat i fler sms för mottagaren, vilket inte är estetiskt godtagbart.

Ja, Sigge skrev nu inte om sms mer än i en mening (tyvärr!), det var bara ett exempel på hur bekräftelsejakten kan ta sig uttryck i vår digitala era. Större delen av artikeln bestod av intervjuer med kändisar om deras bekräftelsebehov. Rätt bra frågor, men rätt trista personer som intervjuades. Jag menar, Filip Hammar? Som får berätta hur det känns att vara en tv-komiker som alltid förväntas att återuppfinna sig själv, och hur tufft det är, att han aldrig blir nöjd... yada yada. Du kan ta det lugnt Filip - jag försäkrar dig om att det finns många som INTE förväntar sig storverk från dig. Jag till exempel. Geez...

Roligast var hur Andres Lokko vägrade svara på enkätfrågan "hur ofta googlar du ditt eget namn?" (en fråga som alla andra svarade på) med motiveringen "jag hatar den frågan!". Senare pratar Sigge med Ebba von Sydow om just ego-googling, och hon berättar att A. Lokko sagt till henne att han gör det varje dag. Haha! Som är brukligt nuförtiden tar Loco också tillfället i akt att smäda Alex Schulman, på rätt fattiga grunder dessutom. (Sjung i falsett:) Någon känner sig hotaaad... Jag måste tillstå att ju mer Loquo dissar Alex Schulman, desto mer gillar jag honom. Hotbilden gör att han växer i min aktning, liksom. Fast det är kanske roligare att tänka på honom än att läsa honom.

Jag egogooglar för övrigt rätt sällan. Det är inte värt det; det enda som kommer upp är typ dissar från 2004 och min pappas hemsida. Far out.

#1 - - johanna:

ha! ditt första stycke, jag tänker exakt så. Sms är inget random skick, det kan vara avgörande för om jag kommer öka mitt gillande eller ogillande inför personer. Men jag gillar inte när smset är FÖR genomtänkt, om man märker att personen under tiden den skriver tänker "där satt den". Ett svar som tar ngn minut men ändå är smashing talar för en kul person. man får gärna fnissa lite när man trycker skicka för att man är nöjd med sitt svar.

Jag har ännu inte läst Bon och gick därför igång på sms-delen.

#2 - - Nicholas:

Visst, men att skriva snabbt och "spontant" är en del av sporten! Det måste finnas balans...

#3 - - Palle:

Vem fan sitter fortfarande och googlar sitt namn??? Det är ju såå sorgligt bara att föreställa sig. Alla normalmoderna jag känner har automatiserade RSS-feeds på sina egna namn. Känns klart sundare att egogooglingen sköter sig själv och man bara behöver stämma av i sin RSS-läsare när man läser de andra newsen.

#4 - - D.R:

Årsbästalista! Årsbästalista! Vi väntar....

#5 - - Anonym:

jag måste nog säga att jag googlar mitt namn, mest för att se vad andra med samma för- och efternamn åstakommer. spännande, inte alls sorgligt.

gällande sms, klart det måste finnas balans. älskar att du kallar det sport

#6 - - johanna:

skrev det ovan.

#7 - - johanna:

åstakommer hahaha

#8 - - ghostface pierre:

Tänkte du på när du skrev det här inlägget att A.L. skulle egogoogla sig som vanligt på kvällskvisten och då faktiskt finna denna text?

#9 - - Eddie:

Är inte Alex Schulman bara rätt tråkig, innehållslös och uppmärksamhetsberoende? Lokko må vara barnslig och elitistisk emellanåt, men han är en jävel på att gräva fram ny bra musik. Och det är betydligt mer än vad man kan säga att Schulman bidrar med. Tack för tipset om neo-narcissism-artikeln, förresten.