ghetto moment 22

Publicerat i: Allmänt

Man vill ha för mycket och för lite på samma gång. Så tycker jag det är med en del musik, i alla fall musik där "street" är status.  Som musiknörd älskar jag ju beats som låter avancerade och nyanserade, supergenomtänkta och begåvade, fulla av speciella ljud och snygga ackord. Samtidigt vill man ju ha that raw shit. Ta låtar som "Lean with it, rock with it" med Dem Franchise Boyz eller "It's going down" med Young Joc: man både beundrar och föraktar musiken för att den är så simpel och korkad. Den fyller mig med ingenting, men om det hade funnits mer än detta ingenting hade jag tyckt att det låtit polerat och trist. Och om man kollar på den andra extremen - Kanye Wests andra album "Late Registration" är full av snygga arrangemang, men inte en enda låt som jag skulle vilja höra på ett dansgolv.

Jag tänker på det här för jag tänker på varför jag inte älskar M.I.A:s andra skiva "Kala". Den är på alla sätt och vis bättre än debuten: bättre låtar, konsekvent både i sound och kvalitetsnivå (samtidigt som varje låt har sin särprägel), man skulle kunna ha skivan snurrande från början till slut på en fest, och den innehåller hennes bästa låt någonsin ("Paper planes"). Ändå blir jag uttråkad av skivan. Den känns så proffsig och duktig.

Spelar det någon roll att M.I.A. var en helt ny, fräsch och spännande artist när hon debuterade, och nu är totalt etablerad (till och med Timbaland har ju gjort en låt med henne)? Eller att det är lätt att få avsmak när ankdammen som är popkultur-Sverige är rörande överens om att "det här är en bra och viktig skiva, det här är en av vår tids bästa och viktigaste artister"? Det bör kanske inte spela någon roll. Men jag kan inte låta bli att känna av det. Det är kontext som man måste skala bort, subtrahera. Hur låter musiken, hur bra är den?

Kanske är, rent objektivt (man kan rita upp en graf med hundra olika variabler!), "Kala" en av årets allra bästa skivor. Men jag hade gillat den mer om den varit lite sämre. Visst är det sjukt? Jag kanske är rasist.

#1 - - matti alkberg:

Du, insiktsfullt. Faktiskt.

#2 - - gustav:

äh låtarna är inte alls bättre på kala, men i övrigt har du mycket rätt. det är tyvärr omöjligt att inte påverkas av omgivningens uppfattning om en skiva, men så länge man inte använder denna uppfattning som ett argument för eller emot är jag lugn med det.

#3 - - D.:

Kala är mycket riktigt bättre än Arular, vilket var en rejäl överraskning åtminstone för mig: jag hade klassat henne som en flyktig gangstababe.

Att det ändå är svårt att omfamna skivan beror för min del på samma problem som gör att jag inte kan lyssna mer än några sekunder på Panda Bear, Burial eller Battles. Varudeklarerad kvalitetsmusik för "eklektiker" som villigt låter sin eklekticism likriktas av hipsterdogma.

#4 - - x:

hur kan man ens vara i närheten av att bry sig vad ankdammen som är popkultur-Sverige tycker?

#5 - - D.:

Men x, den svenska popankdammen existerar inte i ett vakuum. Den är ju en karbonkopia av den internationella (eller okej, amerikanska) dammen. Sonics årspladder, irriterande som det är, är ändå alltid bara en kopia av Pitchfork/Spin/Blender etc.

#6 - - X:

och din av xxl, byron crawford och sasha frere jones?

#7 - - D.:

Och Tom Breihan!

#8 - - Henrik:

bol gillar ju bara ryggsäck och indierock.

#9 - - Lill-sven:

Kala är väl bättre än Arular egentligen, frågan är bara om MIA känns lika kul nu som för två år sedan. Jag tycker nog inte det, trist nog. Annars tycker jag som sagt Kala är bättre, inte minst för att det finns mer luft i produktionerna den här gången. Man tröttnade ju ändå på Arulars sparsmakade ljudbild efter ett tag. På samma sätt är ju TTA:as andra mycket bättre än första eftersom arrangemangen på den är så härligt luftiga och inte så trist avskalade.

I övrigt: vädligt sant det du säger. Det måste väl vara så att vi vill ha både och; vi värvar avancerade och utsmyckade arrangemang med mer simpel musik eftersom just det simpla ibland är så förbannat bra i all sin enkelhet. Ta bara "Laffy Taffy". Den låten har fingerknäppande och världens mest monotona basslinga ändå var den så jävla härlig att man inte kunde göra annat än dansa när man hörde den. Och lite samma sak var det med, säg, "Galang". Men i slutändan, vad lyssnar jag helst på idag, D4L platta, MIA's debut eller Kanye Wests andra?

För min del blir det sistnämnda och jag tycker det är ganska skönt egentligen; vissa låtar och artister är helt enkelt till för att spelas ett tag och sen slängas bort till förmån för nya.

#10 - - Lill-sven:

"D4L's platta" ska det stå.

#11 - - enpojkeutangitarr:

Du har helt rätt. Och ännu mer rätt blir det när man tänker på att "Piracy Funds Terrorism" var ännu bättre än "Arular". Den var skitig och äkta och allt sånt på riktigt... kändes det som. :)