Igår kväll kunde jag inte sluta nynna på "Girl from Mars" med Ash. Ja, Ash! Haha. Så jag tänkte lite på Ash och på britpop och på Suede och på Suedes b-sidor... måste skriva lite om det.

När jag var yngre var jag galen i b-sidor. Inte för att alla var bra, utan för att det kändes som att band som smög in bra låtar på b-sidor brydde sig så himla mycket, de odlade sin egen kult. B-sidor är ju en sån enkel markör - har man koll på b-sidorna är man ett "äkta" fan, och har man bara koll på singelhits och albumspår är man inte ett äkta fan. Sjukt. Men hur som helst, hela den där fascinationen bygger på naivitet och okunnighet. Så här är det: när ett band ska göra en ny skiva spelar de in massvis med låtar, varav kanske 12 hamnar på albumet (eller 20 om det är en hiphopartist). Det finns massor av låtar som är inspelade men didn't make the final cut. Vad gör man med dem? Har man lite värdighet slänger man dem. Är man däremot slug så gör man b-sidor av dem, och lurar fansen till att tro att varje singel/EP är en omsorgsfullt genomarbetad produkt. Grejen är att om bandet är bra, om låtskrivaren är begåvad, så funkar det. Man köper singeln och tänker "wow, b-sidorna är verkligen lika bra som huvudspåret!" och man älskar den (falskt) blygsamma artisten ännu mer.

Beatles gjorde många b-sidor (varav en, "Yes it is", är bland deras bästa låtar). Bowie också. Och så Smiths. Det är på grund av dessa tre skivkarriärer som b-sidor fått sån status. Status, ja, men inte bland alla artister, utan just bland de band som följer i dessa poppiga rockers fotstpår. Exempelvis Suede eller Kent. I andra genrer, som hiphop, bryr man sig inte ett skit om b-sidor. Om en låt är bra tar man med den på albumet, är den mindre bra slänger man in den på något soundtrack, är den riktigt kass så väntar man tills man blivit mördad innan den ges ut. Men b-sidor? Fan vad fjompigt. Ett undantag är Native Toungues, som i slutet av 80-talet gärna gav fansen något lite extra. "Promo no. 2" med Jungle Brothers feat. Q-Tip (från "Beyond this world"-singeln) är faktiskt en av de bästa hiphoplåtarna som kom i skarven mellan 80- och 90-tal, så jublande partyvänlig och cool är den. Jay-Z hade också en b-sida på "Bid pimpin"-singeln, där Dr Dre gästade om jag inte minns fel, men jag har faktiskt inte hört den. Men ni fattar, det är extremt ovanligt. Det finns en Al Green-samling som heter "Singles A's and B's", och anledningen till att b-sidorna finns med där är att skivan är gjord för komplettistgalna soulnördar, inte för att Al Greens b-sidor har ett mytomspunnet rykte om att vara bättre än a-sidorna.

Hur som helst. Jag skulle vilja återkomma till britpopen och besattheten för b-sidor. Det fanns band som Gene, som var så självsäkra och Smiths-kåta att de helt kaxigt struntade i att ta med de bästa singelspåren på sitt debutalbum, de räknade med att alla fansen skulle köpa allting ändå. De räknade fel och blev en fotnot i musikhistorien. Ett annat band som är känt för sina b-sidor är Suede. De gjorde så många omtyckta b-sidor att de efter tre album gav ut en mastig dubbel-cd där (nästan) alla fanns med. I och för sig bröt detta mot b-sidornas regel nummer ett - det ska vara svåråtkomligt och man ska känna sig speciell när man kommit över låten - men trots att alla trogna singelsamlare kände sig dragna vid näsan (hej Petter!) blev det ett koncept som kopierades av många andra - Oasis, Kent, Belle & Sebastian, osv.

Det jag ville komma till var egentligen: hade inte Suedes två första skivor blivit ännu bättre om de skippat b-side-pretentionerna och bara tagit med de bästa låtarna som spelades in? Så här hade i så fall låtlistan på Suedes första skiva sett ut:
image146
1. So young
2. Animal nitrate
3. The big time
4. The drowners
5. Pantimime horse
6. My insatiable one
7. Metal Mickey
8. Animal lover
9. Breakdown
10. To the birds
11. High rising
12. The next life

Och den andra skivan hade haft den här låtordningen:
image147
1. Stay together
2. We are the pigs
3. New generation
4. The wild ones
5. My dark star
6. Heroine
7. Killing of a flashboy
8. The asphalt world
9. The living dead
10. Whipsnade
11. The 2 of us
12. Still life

Jag har alltså inte lyssnat på Suede på flera år. Men rent hypotetiskt, skulle inte det här vara rätt bra skivor? Om man är in the mood alltså. Mycket dålig hy och dramatiska melodier för pengarna.
#1 - - max:

Du vågar inte skriva ett helt inlägg om Suede utan att nämna Jay-Z va?

#2 - - Henrik:

ha ha, Gene.
Fan vad mycket hypade skitband det fanns.
De var ju egentligen lika kassa som Meanswear.

#3 - - P:

fan vad rätt du har, har aldrig tänkt på vilka RIKTIGA dunderskivor-in-waiting det faktiskt finns; dog man star går ju upp 1½-2 getingar på det här sättet. Dolly ska vara med på första Suede-skivan, och gärna live-versionen av He's Dead som hidden track - annars allt prima.

#4 - - Kalle:

Fan vad mycket hypade skitband det FINNS.

#5 - - Caroline:

Gud, Nicholas, du är så störd. Hypotetiska debutalbum som hade blivit bättre....

#6 - - Anakin:

Gud, Nicholas, hur kan du ens fantisera om en "Dog man star" utan "Introducing the band"? Det var den bästa öppningslåten på ett album under hela nittiotalet. "Stay together" är visserligen en fin Suede-låt men den passar inte på "Dog man star". Refrängen är alldeles för hoppfull. "Killing of a flash boy" hade däremot funkat.

#7 - - Petter:

Anakin: utveckla det där med Introducing the Band will you please? Inte ens i mina mest fanatiska Suede-stunder gillade jag den särskilt mycket, men hade gärna gjort det.
Att Daddy's Speeding, Black or Blue och The Power ska bort från DMS är det väl annars inte så mycket att orda om. F.ö. alla låtar där Bernard Butler inte är medverkande om jag inte misstar mig.

#8 - - Nicholas:

Haha! Anakin, jag väntade mig en reaktion från dig. Faktum är att jag håller med till viss del, Introducing the band har en viss charm med sina Enigma-körer och over the top-dramatik. Men å andra sidan - det är fan ingen bra låt. Stay together är en däremot sjukt bra låt och hade varit en effektiv ironisk kontrapunkt till stämningen på resten av skivan: kan vi inte försöka hålla ihop? Nej, det kan vi inte, hej då.

#9 - - Håkan:

Ska man verkligen klumpa ihop oasis singelsamligar med kents och suedes? Vi snackar ju boxar! Att de var cyniska som fan var det ju dock ingen tvekan om. Där satt man med alla singlar redan, och sen fick man köpa två boxar enbart för att man ville ha själva boxarna (lågbudget) och extraskivan (en intervju, och samma (!) skiva i båda boxarna, om jag inte minns fel).
De riktiga fansen äger naturligtvis inte bara singelboxarna, utan även "there and then" (kass live-cd ingick) samt både whatever-singeln och definitely maybe med whatever som extraspår (limited edition!).
Och Gene var underskattade.

#10 - - P:

Men vadhetteden The Masterplan - var inte det en vanlig b-sidessamling på enkel-cd?
Nicholas erkände för övrigt så sent som för tre månader sen att han aldrig hade hört Gene så han får väl vara förlåten för att ha missat att det finns tre mycket hyggliga singelspår på Olympian - titelspåret, sleep well tonight och haunted by you. Alla nog bättre än be my light... och den andra pre-album-singeln vad-den-nu-hette.

#11 - - P:

In other news var jag på KB i fredags och DJ:n vältrade sig i all things tidigt och sent 80-tal (och annat jag förstår att folk med ironiska frisyrer går igång på these days), innan han halv tre dunkade på the Bluetones. Gick visst inte att hålla fingrarna borta från Indieburken för evigt. "Every time I get out..."

#12 - - Karin:

Suede Schmouede, Oasis Scmoasis, tacka vet jag Blur!

#13 - - Anakin:

"Introducing the band" har ett ödsligt men stompigt beat, sången är distad och dissonant och den apokalyptiska stämningen är så långt bort från allt britpoppigt fish & chips-trams som man kan komma. Bernard Butler har sagt att han är stolt över att "Dog man star" släpptes "samtidigt som brittisk musik spårade ur i ett aggressivt firande av absolut ingenting. Det spreds en falsk bild av England. 'Dog man star' visar ett land där det inte finns något att fira alls."
Dessutom har Bret Anderson inte skrivit vackrare bisexuell poesi än: "I want the style of a woman, the kiss of a man."
Jag tycker att "Dog man star" är lika fantastisk som Bowies "Diamond dogs". Och det beror till stor del på "Introducing the band". Fast den allra, allra bästa Suedelåten är väl "Europe is our playground"? En annan b-sida, vilket stärker din tes, Anki.

#14 - - Anki Bagger:

Oh please, du kan väl inte försvara Brett Andersons texter? "She - injecting marijuana"? Och femtielva varianter på beautiful/irresistable/insatiable loser/freak/weirdo/psycho/acrobat. (Sidospår: det var extremt kul när Pietro Maglio recenserade Suedes första skiva och hyllade texten till "So young", som han missförstod totalt! "So young/ so gone/ let's chase the dragon" blev i hans öron "so young/ so young/ let's trust each other".) Europe is our playground är rätt okej, men den slutar liksom aldrig, blir lite segt till slut med alla avgastunga syntslingor. Coming up skulle ändå tjäna på att byta ut vissa låtar mot den, Another no one och This time.

#15 - - Håkan:

shit, the masterplan... men visst saknade den vissa högst nödvändiga b-sidor (cum on and feel the noise bl.a.)?
genefansen kunde köpa samlingen to see the lights istället för alla singlarna. innehåller flera toppenlåtar!
ang. brett anderson är han i sitt esse på just stay together: nuclear sky, dance in the poison rain, two hearts under the skyscrapers, suburban dream, electric light, posion air, year of the horse (hahaha),nuclear night, broken down love.

#16 - - Koff:

Åh Herregud. Annika, Anakin, Petter. Ni är alla galna. Brett Andersson - Poesi? När jag vaknar i morgon vill jag se en komplett A. Ayler -analys från dig Annika för att förlåta att du någonsin tog upp Gene ur historiens soptipp.
För övrigt är Coming up bättre än Suede. Mest för att det var min första skiva med herrarna. Och då är ändå Coming Up den mest ojämna skiva jag skådat.
Kram kram

#17 - - P:

Dude, jag har aldrig sagt att Brett Anderson skriver poesi - in fact, det är nog det absolut sista han sysslar med. Däremot är det ju otroligt underhållande. "He
called you from across the city, you hired a car to crawl" - låter som Brett beställer droskor när han ska iväg och ligga/köpa knark.

#18 - - Hassan El-Saghir:

Suede är inte bra alls. Oasis är det riktiga britpop bandet. Deras A och B sidor är så JÄVLA BRA!

#19 - - Koff:

Och nu börjar det bli riktigt sjukligt. Titta nu vad du ställt till med!

#20 - - Nicholas:

förlåt

#21 - - HT:

mkt rolig post! men det var aldrig nåt tabu att samla b-sidor. gjorde ju alla, med hatful of hollow som förebild

#22 - - Nicholas:

Fast Smiths gjorde aldrig någon samling med BARA b-sidor. Det finns en viss skillnad där...

#23 - - HT:

visst, men inte i det här fallet, för nu gällde det huruvida b-sidorna var exklusiva som b-sidor eller ej.

#24 - - Gene:

I en intervju runt 2000 förklarade Brett att det band som först triggat honom att vilja stå på scen var, håll i er, Crass. De befann sig förstås på ljusårs avstånd från "Animal Nitrate" men tände honom rejält.