Älskar fånig R&B. Men det är inte det jag ska prata om idag.

Såg Pans Labyrint igår (börjar ni bli trötta på mina filmrecensioner, så säg bara till), jag vet inte vad jag ska säga. Den var bra, även om den där faunen var ganska keff. Det var som en sorts mix av "Bröderna Lejonhjärta" och "Klockan klämtar för dig", med en släng av "Indiana Jones och de fördömdas tempel"-äckel och som en bonus en av de hemskaste bad guysen i filmhistorien. Skådespelarna var bra, fotot var bra och allt... men ändå. Jag känner mig ändå lite obekväm i min nya fantasy-öppna persona. "Är det här jag som sitter och tittar på det här?" är det lätt att tänka när man ser ett äckligt monster som jagar flickan som stal hans dyrbara dolk. Jag menar... kom igen. Fast samtidigt är jag så känslig och lättpåverkad att jag kan köpa vad som helst (ni anar inte hur lurad jag blir på första april varje år), jag blev livrädd av den där scenen och jag grät på slutet. Fast det kanske handlar mer om mig än om filmen? Jag kanske skulle kunna gilla vad som helst. Sjukt.

En sak som sällan prioriteras i fantasyfilmer (fast det här var kanske inte fantasy egentligen, mer psykologisk mardrömsrulle) är dialogen. Den var inte fruktansvärt dålig i Pans Labyrint (jfr t.ex. de styltiga replikerna i Sagan om Ringen-filmerna), men det märks att regissören är mer intresserad av berättelsen än av dialogen. Det tycker jag å andra sidan stämmer för 99% av alla filmer. Hur sällan är det inte som man får riktigt bra dialog? Jag förstår i och för sig manusförfattare som är lata med dialogen, för det är svårt att göra 100% realistisk dialog och samtidigt få fram vad folk känner eller föra handlingen vidare. Man kanske gör medvetna förenklingar, bara för att inte riskera att alla fina poänger med ens historia går förlorad. Men alltså, om jag hade gjort en film så hade folk varit tysta rätt ofta. Och om de sagt något så hade det nog inte alls varit något som de kände, eller ens något de menade. De kanske hade ljugit, eller sagt något bara för att tillfredsställa någon annan. Eller bara snackat skit, eller klyschor, upprepat sig, tagit säkra kort, varit nervösa. Sagt dåliga skämt. Det paradoxala med realistisk dialog är att den ofta är mycket tråkigare - ja, sämre - än den slipade dialogen i en Whit Stillman- eller Woddy Allen-film. Och jag vet inte vad som är bäst egentligen, jag vet bara att så fort jag hör dålig dialog så skapar det distans. Jag tar filmen på mindre allvar. Jag påminns om att det är en film. Och jag hatar den känslan.

Det bästa (och kanske det sämsta) med att vara barn var att man aldrig var på ett metaplan. Hade aldrig någon distans. Jag kan sakna det när jag ser på filmer som Pans Labyrint eller Sagan om Ringen, eller spelar Zelda. Innerst inne himlar jag hela tiden med ögonen och skrockar lite överlägset åt all fånighet. Samtidigt som jag diggar det alltså. Jag vet inte vad man ska dra för slutsatser av det? Borde jag ta mig i kragen och återgå till att bara bry mig om seriös populärkultur? Eller borde jag ta mig i kragen och lägga av med all hämmande distans? Vet inte alltså. Inte ni heller såklart. Skit samma.
#1 - - Karin:

Pan´s Labyrinth är väldigt bra, jag håller inte alls med dig. Jag håller heller inte med dig om att dialogen var svag, jag tycker den är välskriven och stark, och även om jag måste läsa på undertexterna då det är en spansktalande film, så känns dialogerna genomarbetade. Men det är en visuell film, och dialogen ligger inte centrum, vilket man får förhålla sig till. Jag måste även ge en eloge till Evana Baquero som spelar Ofelia, som trots sin ringa ålder på 13 år inte känns krystad och överspelad (till skillnad från Dakota Fanning som är glömt att hon är ett barn, och som verkar tro att hon är 30 år gammal), och där dialogen känns skriven för henne och där Guillermo Del Toro gjort ett bra jobb.

#2 - - Annika:

Nej jag säger inte att dialogen var svag (och jag skrev att skådespeleriet var bra), jag menar bara att dialog i film i allmänhet (bra eller dålig) sällan är realistisk.

#3 - - Karin:

Realistisk och realistisk, det är på gott och ont. Själv så tycker jag att mycket film jag ser har realistiska dialoger, bla Allen som alltid (förutom scoop, usch!) lyckas med att få till dialogerna så att de känns så realistiska och äkta som möjligt.
Om man känner med filmen man ser, berörs och sugs in i handlingen så måste ju automatiskt dialogerna vara skrivna på ett sätt som känns realistiskt trogna och avslappnade. Sen finns så klart olika typer av dialog, beroende på vilken film man ser.


#4 - - Annika:

Men jag tror inte att dialogen måste vara perfekt för att det ska bli en bra film. Förstår du vad jag menar? Jag älskar skitmånga filmer, och inte så många av dem har särskilt realsistisk dialog egentligen. Skolexemplet är Ingmar Bergman: han har aldrig brytt sig om att skriva så som folk talar. Inte Woody heller, han vill ju bara ha en massa gittiga punchlines. Det jag skrev var egentligen inte en kritik riktad mot just Pans Labyrint, mer en betraktelse i allmänhet - realistisk, mänsklig dialog är sällan det som eftersträvas inom film. Och det är lugnt, oftast, det är bara när dialogen är riktigt kass som man förlorar den här vara-inne-i-filmen-känslan.

#5 - - Karin:

Yup, det är klart att jag förstår vad du menar, jag tycker bara att det är ett intressant ämne att diskutera.
Har du sett Squid and The Whale, för där tycker jag att dialogen både är realistisk och mänsklig.
Vad som är så genialt i Woody Allens många filmer, är att han har just en massa punchlines och kulsprutor till dialog, men ändå lyckas övertyga åskådaren att det är äkta och realistiskt, bara en sann stark regissör och manusförfattare kan lyckas med detta.

#6 - - Annika:

Dialogen i The Squid and the Whale var faktiskt bra.

Jag läste nyss en intervju med Kirsten Dunst i DN, hon sa att hennes favoritroll var Marie Antoinette, delvis eftersom hon i den filmen inte hade så många repliker och fick uttrycka sig på andra sätt. Vilket är sant om man tänker efter. Fan vad Sofia Coppola är grym alltså, hon hade verkligen inget överflödigt i det manuset, dialogen var kliniskt befriad från krystade repliker. Gotta love that.

#7 - - Karin:

Ja, Marie Antoinette är en fantastisk film och Kirsten Dunst är en fantastisk skådespelerska. Jag håller med om Sofia Coppola, hon är bland favoriterna. Äevn hon är ett exempel på en filmskapare där dialog, manus regi är top notch, hennes filmer är väldigt vackra, och precis som du säger, inga överflödiga dialoger.
Jag gillar ju just det här som Kirsten Dunst beskrev i intervjun, att man måste finna andra vägar att uttrycka sig på, det gör mycket dels för rollen, och filmen, men även för åskådaren som betraktar.

#8 - - Johan:

Checka in Robert Bressons filmer om ni diggar realism. Au Hasard Balthazar och Mouchette t ex.

Sen har vi ju bröderna Dardenne, Loach, En doft av honung mmmmm!

#9 - - Annika:

Don't Loach me...
Men Les Dardennes, verkligen. DÄR kan man verkligen snacka om 100% realtistisk dialog som aldrig fjäskar för den otåliga publiken!

#10 - - messmer:

Farväl Falkenberg?

#11 - - Annika:

Hm... ja, jo, den med.

#12 - - Johan:

Loach är inte bara Frihetens pris, Land och frihet, Bröd och rosor.

Kes, Family Life, Sweet Sixteen, Mitt namn är Joe, Poor Cow, Raining Stones, Järnvägare. Där har du realismen.

#13 - - Annika:

Alltså "Järnvägare"... seriöst?!

#14 - - johan:

Var så nära att sätta (?) efter Järnvägare, för jag minns den inte riktigt, men hade för mig att den var realistisk. Har du sett den nyligen?

#15 - - Annika:

Givetvis har jag inte sett den. Storyn verkar ju bara vara FÖR klyschig och övertydlig i budskapet "det är synd om arbetarklassen". Men jag såg "En öm kyss" och den var faktiskt helt okej.

#16 - - Karin:

jag har sett järnvägare, fy fan vad tråkig!