Heja Ségolène! Ja, det är klart hon är fucked som är populistiskt patriotisk och så (vill att alla fransmän ska ha en fransk flagga...?!), men mycket hellre henne än Nicolas "Jag ska röja upp i förorterna med en högtrycksspruta" Sarkozy. Sarkos pappa är ungersk invandrare, undrar om det är en massa självhat och mindervärdeskomplex bakom hela den sjuka retoriken? Typ en Jackie Arkelöv på högpolitisk nivå. Eller också är det bara cynisk populism det med.

Men hur som helst: det intressanta med valet i Frankrike är ju att om Ségo vinner så kommer det få betydelse för Hillary Clinton. De veliga amerikanarna kommer kunna säga "hm, ja de har ju faktiskt valt kvinnliga presidenter både i Tyskland och i Frankrike, så varför skulle inte vi kunna göra det?" och så blir hon vald. Ségos kampanj blir på så sätt en förkampanj för något ännu viktigare, precis som "Commander in chief" var dramatiserad propaganda för samma idé. Fast tittarna svek ju Geena, det blev ingen andra säsong. Bara att hoppas att de franska väljarna inte sviker Ségolène Royal. Annars blir det fem år av välartikulerade knytnävar i Frankrike.

En annan sak: på Timbalands underskattade nya skiva finns en låt som heter "Miscommunication" som jag lyssnar på hela tiden just nu. Den är så bra! Vet ni varför? För att första versen, den enda biten i hela låten som Timbaland sjuger, låter som något som Eggstone skulle kunna ha komponerat! Samma typ av tvivelfyllda melodi som rör sig framåt (och tillbaka igen) med små steg. Refrängen är också sjukt catchy, men den låter som en vanlig R&B-låt (inget fel med det). Åh Eggstone... fan vad jag saknar dem. Det är så att man funderar på att gå och se "Sandor slash Ida" där de gjorde musiken... men nej, det pallar jag nog inte.
#1 - - Don Costa:

Haha, det där med Eggstone stämmer faktiskt. Men gjorde de soundtrack till Sandor/Ida. Det minns jag inte.

#2 - - Annika:

Har för mig det i alla fall...

#3 - - Jakob:

"Sarkos pappa är ungersk invandrare, undrar om det är en massa självhat och mindervärdeskomplex bakom hela den sjuka retoriken".

Big difference. Ungern = Europa = vitt. Men eftersom öststaterna ändå är liksom europas losers så finns det väl en vilja att istället positionera sig mot (istället för att identifiera sig med) utomeuropeer. Typ, vi är iaf inga svartskallar.

Eller för att citera mysiga Marianne Ahrne (som har en pappa från nån öststat): Det är skillnad på invandrare och invandrare.

#4 - - Annika:

Precis!

#5 - - C M:

Snillen spekulerar...
A andra sidan, och det ar kanske lite allvarligare, ar aven "riktiga" svenska mediers Frankrikerapportering pa ungefar samma beklammande niva.

#6 - - P:

Bruden i DN som hade rippat hela Economist-artikeln om franska valet ord för ord!

Jag trodde Lennart Pehrsson var Sveriges slappaste journalist, men dags att tänka om!

#7 - - Jakob:

Åsikter är som rövhål, alla har ett. Vad har du själv att säga som är smartare? Eller snarare: kan du själv säga något intelligent?

#8 - - C M:

Nja, jag ar angrar egentligen att jag att jag skrev det dar, har inget intresse av att debattera politik med dig och med Nicholas vet jag att vi sallan kommer nagon vart. Men nu ar det skrivet sa da far jag val forklara mig.

Det irriterar mig att att ni gar till den, i mitt tycke, mest avlagsna forklaringen till Sarkozys politik och retorik, hans invandrarbakgrund och dess effekter pa hans pyske, snarare an mer narliggande: ett politiskt klimat dar Le Pen har legat kring 15-20% och dar lag och ordning varit en huvudfraga i tio ar. I ett sant klimat har jag svart att se hur en hogerpolitiker som vill bli vald ska undga att anvanda en hard linje.

Dessutom har Sarkozy svangt lika mycket i invandrafragan (liksom i de flesta andra fragor) for att det ska kannas lite meningslost att soka andra personliga forklaringar bakom hans agerande an gammal hederlig makthunger.

Plus att om man nu vill grava i hans familjehistoria sa kan man lika garna havda att han tillhor en av de invandrargrupper som kom till Frankrike under forsta halvan av 1900-talet, ungrare, portugiser, spanjorer m.fl och som integrerades relativt smartfritt jamfort med senare grupper och att han darfor har, eller atminstone tycker sig ha, erfarenhet av en mer lyckad integrationspolitik an den nuvarande.

Och sa tycker jag att det ar intressant att de enda som altar Sarkozys bakrgund ar Le Pen och svenskar.

Sarkozys utlandska bakgrund ar knappast heller unik bland franska politiker men jag har annu inte last nagon kvasipsykologisk forklaring till hur DSKs tyskjudiska, Fabius judiska och Balladurs armeniska bakgrund paverkat deras politiska garning.
Men jag ar overtygad av att ni kan knapa ihop nagra sadana ocksa, som kanske inte har sarskilt mycket med nagonting alls att gora, men som later valdigt intellektuella och som tillater er att imponeras av varandras penetrerande klarsyn.

#9 - - Jakob:

Så smickrande att du, trots allt, sänker till att prata politik med mig och N. Stort tack.

(Sorry jag är lite grinig idag.)

Nä, jag tror du har rätt. Såklart. Det du säger är bitvis i det närmaste truistiskt. Men bara för att det är sant betyder det inte att det finns en mängd, mer spekulerande, bollar man skulle kunna hålla i luften samtidigt. Även de som kan tyckas vara "avlägsna".

Att det bland europas invandrare överlag finns olika hierarkier (där östeuropeer ofta har en särskild ställning - och västafrikaner lägst) är för övrigt inte det minsta konstigt utan ett helt öppet faktum på många ställen.

Sen är det tyvärr också så att mycket av det du säger tyder på att du inte riktigt förstod vad jag menade i det avseendet. Och det där med bristande förståeöse är väl ett problem som mer generellt kanske utgör själva kärnan i blogdiskussioner överlag... Så, visst, man kommer sällan någonvart, det har du rätt i.

#10 - - C M:

Haha, ja, jag var kanske lite val dryg dar i borjan. Men nu gor jag som Mona Sahlin, tar debatten.

Jo, det ar klart att jag slar in nagra oppna dorrar. Och det ar lika klart att det ar stora skillnader i synen pa ungrare och ivorianer (aven om jag tror att vastafrikaner haft och har det lattare i Frankrike an nordafrikaner och da i synnerhet algerier, av uppenbara historiska skal).

Men jag har fortfarande svart att se lanken mellan en gradering av invandrargrupper och Sarkozy. Han har helt enkelt aldrig befunnit sig i en position av konkurens med andra, annu lagre rankade grupper om smulorna i det franska samhallet. Hans pappa ar adlig. Han har gatt pa samma elitskolor som alla andra politiker och som sagt ar hans typ av invandrarbakgrund inget unikt i den generationen franska politiker.
Att Sarkozy, trots alla hans alltfor tydliga fel och brister, privat skulle se ner pa afrikaner (det tror jag inte att du tror), eller att han skulle kanna behovet att attackera dem for att skydda sin egen invandrarygg infor etniska fransmans kritiska blick ar helt enkelt inget jag tror pa, inte ens som en hypotetisk boll i luften.

Jaja, vi verkar pa forhand vara overens om det meningslosa i den har diskussionen och formodligen var det nagot annat du menade men jag kan inte lasa in nagot annat i vad du sagt och nagot ska man ju gora for att undvika att gora det man borde.

#11 - - Annika:

Ha, jag som trodde jag hade en färsk liten tanke, och så visade det sig att jag bara recyclade Le Pen-klyschor. Soft...!