bach that azz up

Publicerat i: Allmänt
Ibland blir livet för mycket, och vi har alla våra olika metoder för att härda ut. Vissa går till psykolog, andra kryper ner i sängen och drar täcket över huvudet. Själv vänder jag mig alltid till listorna. Listskrivandet finns alltid där för mig. Det är den bästa eskapismen. I alla fall om man är systematisk och fucked som jag är.

Hela förmiddagen idag var jag väldigt upptagen med att inte ta tag i det jag borde ta tag i. Istället gjorde jag en mycket viktig lista på de verk jag borde kolla upp med Bach (kammarmusik), Mozart (22 verk i moll), Beethoven (kammarmusik och pianosonater) och Schubert (kammarmusik och pianomusik). Den klassiska musiken är som alla vet en jävla djungel. Man måste ha någonting att gå på för att kunna sålla och orientera sig. Just nu är jag väldigt mycket inne på musik för små ensembler, där man hör vartenda enskilt instrument, varenda ton. Den fläskiga orkestermusiken kan vara göttig ibland, men ibland pallar man bara inte. Igår lyssnade jag på Bachs sonatas & partitas för violin och de var bara så jävla bra.

Ni ska få ett litet uttdrag från min mastadontlista. Här är samtliga verk som Bach komponerade för soloinstrument (inte orgel eller cembalo):

Violin
BWV 1001 sonat g-moll
BWV 1002 partita h-moll
BWV 1003 sonat a-moll
BWV 1004 partita d-moll
BWV 1005 sonat C-dur
BWV 1006 partita e-dur

Cellosviter
BWV 1007 G-dur
BWV 1008 d-moll
BWV 1009 C-dur
BWV 1010 Es-dur
BWV 1011 c-moll
BWV 1012 D-dur

Solopartiata för flöjt
BWV 1013 a-moll

Lär ju vara sjukt bra alltihop. Och det är ju inte så många heller. Om jag hittar en inspelning av cellosviterna med Mstislav Rostropovitj, han som dog förra veckan, är min lycka gjord. Nej, jag har inte heller hört någonting med honom. Musiken ligger där och väntar på mig. Och på er.
#1 - - matti alkberg:

haha. jag gjorde nyss exakt samma sak. av samma anledning som du. scary.

#2 - - Annika:

Oj, det ÄR ju faktiskt lite scary! What are the odds, liksom. Är du en listmänniska, Matti?

#3 - - matti alkberg:

ibland. i pressade lägen.

#4 - - P:

Jag sitter och trycker på Bwv 1010 i inspelning av Rostropovich. Ta med dig en cd-r när du kommer över.

#5 - - Annika:

Gitt gitt gitt! Sen kan man göra en egen Bergmanfilm.