Kornel: jag hade hoppats på en intressant recension av Christina Aguileras skiva, men istället fick jag dåligt artikulerade dissar som "fuck you DJ Premier". Vilken besvikelse! Jag har givetvis inte hört skiten, bara den jobbiga singeln, men jag tycker ändå att det är rätt intressant hur Premier kunde gå från att producera rullstolsbundna cracklangare i D&D-studion till att bilda ett Timbaland&Nelly Furtado-förhållande med Christina Aguilera. Vad har hänt i DJ Premiers liv de senaste åren? Det borde göras en film av det.

Sen så är det sorgligt när pre-bebop-jazz reduceras till "mellankrigsmusik" (även om det var kul skrivet!). Fan, varför kan inte fler fatta att Duke Ellingtons ballader och Billie Holidays Columbia-inspelningar är THE SHIT? Eller Coleman Hawkins "Body & soul"? Eller Cole Porter och Hoagy Carmichael som klinkar på pianon och kommer på de mest underbara melodier? Väntar fortfarande på en revival. Att sen Outkasts nya skiva bara är kitschig och ytlig och krystad, det kan du mycket väl ha rätt i. Sorgligt i så fall.

Bästa Outkast-låtarna:
1. Take off your cool
2. Bombs over Baghdad
3. SpottieOttieDopalicious
4. ATLiens
5. Happy Valentine's day
6. Rosa Parks
7. Player's ball
8. sista låten på andra skivan, den där långa
9. Bowtie
10. She's alive
#1 - - Åsa:

Jag tycker det intressantaste i numret är att CRB påstår att det inte är trovärdigt att Beyoncé skulle vara "hot".

#2 - - Annika:

Jag vet, så himla konstigt! Man kan ha delade meningar om mycket, men för att tycka att Beyoncé inte är sketasnygg så måste man typ vara nazist.

#3 - - c:

Åsa, Annika, asså min lillebrorsa bor i Malmö. Du borde hänga med honom, han är jättesnäll och skulle bjuda dig på te i sin lägenhet . Läste på din blogg, om det är du alltså, genom rodeo, att du inte visste riktigt vad man gör i Malmö. Bara en tanke asså, förlåt om det var wierd.

#4 - - Jane:

Meh! Sluta läsa kidsen då. Lennart Persson kan sin Cole Porter och Duke Ellington och givetvis också sin Outkast. Popjournalister under 50 är överhuvudtaget en förlegad jävla 90tals-idé.

#5 - - Annika:

Are you kidding me? Lennart Persson bryr sig bara om "äkta" musik som doftar kroppsvätskor, alternativt skilssmässoballader. Han är ju bara en Per Bjurman med mer koll.

#6 - - Carl Magnus:

Jane: Tack, du är en sanningens riddare!

Angående Outkast så måste såklart E.T, Skew it on the bar-b, Git up, git out, Slump och Welcome to atlanta vara med på varje trovärdig lista. Ut med valentine's day till att börja med.

#7 - - Annika:

Skew it on the bar-b är kanske den mest överskattade låten i staten Georgias historia.

#8 - - Carl Magnus:

Kom igen, alla vet att outkast peakade med atliens och aquemini och att varje skiva sen dess varit sämre än den förra (givetvis fortfarande bättre än det mesta) och att outkast är som sämst när andre 3000 skränar krystade poplåtar och tror han är prince. om big boi haft andres självförtroende hade världen varit en bättre plats.
överskattade låtar från georgia är annars en inressant kategori, ber att få återkomma men det känns ju spontant som att sex machine ligger bra till. ray charles har nog också en del att svara för.

#9 - - Annika:

Jag håller inte med, Andre tänjer ut hiphopbegreppet på ett sympatiskt och befriande sätt. Big Boi kan rappa snabbt, men har en ytterst okarismatisk röst. Ray Charles var liksom Nat King Cole fantastisk så länge han höll sig till mindre pianocombos; så fort de upptäckte stråkarna så gick det utför. Även om "Come rain or come shine" är grym.

#10 - - Carl Magnus:

Jag tycker snarare att han överger hiphopen och går in för en princestil som inte varit ny sedan slutet på 80-talet. Sedan gör han det bättre än de flesta och med en annan musikalisk bakgrund. Men Atliens är i mina ögon en mer nyskapande skiva (nu är det som vi vet ett värde jag ger blanka fan i, men nu är vi på din hemmaplan) än Love below.
I've got a woman, där har du en trött och överskattad låt.

#11 - - Annika:

Jag gillar faktiskt "I got a woman", förutom textraden "she knows a woman's place / that's right home". Ray Charles var kanske kristdemokrat.

#12 - - Åsa:

Ja det är jag. Really? Säg till om du ser mig bredvid bartendern på Röda Kran.