Kom på en grej. Är inte Outkasts karriär nästan skrämmande lik Beatles karriär? Man kan jämföra deras album för att se utvecklingen:

Southernplayalisticaddilacmuzik (1994) - Oukasts första skiva motsvarar Beatles fyra första album. I båda fallen ser vi grupper som är unga och entusiastiska, begåvade utan att ännu ha skapat några mästerverk. På de fyra första albumen gjorde Beatles många covers - inklusive "Money" som har samma tema som alla unga rappares låtar - och Outkast nöjde sig på samma sätt med att skriva texterna och överlåta musiken till Organized Noize.

ATLiens (1996) - Outkasts motsvarighet till "Help" eller "Rubber soul", alltså en grupp som är lite mognare, lite coolare och lite mer personlig. Låtskrivandet är oklanderligt. För övrigt kan man jämföra "Drive my car" med "2 dope boyz in a cadillac". Eller "In my life" med den lika nostalgiska "Wheelz of steel" - precis som George Martin gör ett inhopp för att spela ett pianosolo, så får Outkasts tredje medlem Mr DJ väldigt mycket utrymme för att scratcha.

Aquemini (1998) - motsvarigheten till "Revolver". Nu börjar gruppen se sig omkring efter nya influenser, saker och ting blir mer komplexa och mer intressanta. Ärligt talat är det här nog peaken i respektive karriär. "Eleanor Rigby" - "Rosa Parks"? "Taxman" - "Return of the gangsta"?

Stankonia (2000) - mer knarkig men samtidigt mindre personlig. Men rent kommersiellt och makt- och statusmässigt är gruppen starkare än någonsin. Med andra ord, Outkasts "Sgt Pepper"! Rör sig från skamlös pop till grubblande snedtrippar.

Speakerboxxx/The love below (2003) - givetvis motsvarigheten till The White Album. Splittrat men stundtals briljant. Gruppen liknar nu mer och mer skilda soloartister med en gemensam kompgrupp. Hey Jude, Hey Ya. Och "Why don't we do it in the road" är kanske inte lika kåt som "Spread", men nästan.

Idlewild (2006) - det sorgligt oinspirerade sista albumet, motsvarigheten till de kassa "Abbey road" och "Let it be". Full av en massa kitschig skit, Paul McCartneys"Maxwell's silver hammer" respektive Andrés Cab Calloway-pastischer. Har några ögonblick, men det räcker inte om man jämför med de tidigare bedrifterna.

Ha! Vad säger ni om det? Nu väntar vi bara på att de ska splittras och släppa "Plastic ono band" (André) respektive "All things must pass" (Big Boi). Och snälla, återförenas aldrig.
#1 - - matti alkberg:

jag är game.

#2 - - Stefan Nilsson:

Eller:
Southernplayalisticaddilacmuzik = The Clash
ATLiens = Give ?em enough rope
Aquemini & Stankonia = London Calling
Speakerboxxx/The love below = Sandinista
Idlewild = Combat Rock / Cut the crap

#3 - - Anonym:

Jämförelsen med Clash håller inte. Skulle ATLiens vara en mellanskiva? Och skulle Aquemini och Stankonia vara exakt likadana?

#4 - - matti alkberg:

jag förstår den analogin med, fast beatles är bättre. men london calling är inte heller exakt likadan.

#5 - - Annika:

Clash är typ världens mest överskattade band. Men det finns åtminstone fyra bra låtar på London Calling.

#6 - - matti alkberg:

du har fel. prince däremot. och outcast, även om de är femti miljoner gånger bättre.

#7 - - Stefan Nilsson:

The Clash är bättre än Outkast, och Prince och The Clash är väl ungefär lika bra. Världens mest överskattade band: The Beatles. Eller, att skriva om dem är ju som att skriva om potatis, när man skriver om mat. Trist. Trist. Trist. Fast blogginlägget ovan var ju lite kul.

"Give 'em enough rope" är ingen mellanskiva! Den har väldigt många bra låtar på sig: "Safe European Home", "Tommy Gun" (SUPERBRA!), "Cheapskates", "Stay Free" (en av världens bästa låtar någonsin) osv.

#8 - - matti alkberg:

jag menade bara att beatlesanalogin är bättre. jag gillar clash, jag gillar beatles. clash har säkert betytt mer för mig men guuud vad det är tråkigt att prata om. förlåt. det är överskattat att tycka att beatles är överskattade.
prince är antagligen inte överskattad (men det här skrev jag ju nyss?) men jag fattar inte vad som är så märkvärdigt med honom. det säger säkert mer om mig än om prince.

#9 - - Stefan Nilsson:

Jag försökte inte bräcka Annikas Outkast-Beatles-liknelse, bara gör en annan.

Prince är mycket märkvärdig.

#10 - - carro:

nico, gud vad du är sjuk ihuvet som kan namn, titlar och årtal på det viset, börjar tro på biolgism nästan.

#11 - - Annika:

Haha, jag väntade mig den kommentaren, fattade inte varför det tog så lång tid! Var övertygad om att alla skulle dissa mig totalt, men istället fick jag medhåll från en massa män. Jag börjar också tro på biologism! Fast det handlar nog snarare om bortkastat fotografiskt minne. Could have been a rocket scientist.

#12 - - carro:

Altså om du hade satsat på naturvetenskapen - var hade vi varit idag då? Jo,I'm tellin you: rika!

#13 - - Stefan Nilsson:

Rik, men utan en "fräck" blogg!

#14 - - P:

Vem av dem ska gå med i D.I.T.C - hip-hopens svar på Travelling Wilburys - då?

#15 - - anna:

Stefan Nilsson: Vem fan är du?

#16 - - Stefan Nilsson:

Anna: Stefan Nilsson.

#17 - - Stefan Nilsson:

Låt mig tillägga:

Stefan Nilsson - rik naturvetare.

#18 - - Anonym:

The Clash och Boyz II Men är historiens två bästa popband och så är det inte mer med det.

#19 - - Anonym:

Stefan, att döma av din lägenhet är du inte en av landets mer framstående medborgare. Så jävla sunkig. Men visst, att lyssna på metalica och skriva blogginlägg med formuleringar som "det låter som han sjunger den när han bajsar, fast på ett bra sätt" är väl också en livsstil.

#20 - - Stefan Nilsson:

Melker Schörlings son bor granne med mig. Han är lugn och sansad, för aldrig oväsen. Har bara sett honom en gång, antar att han är väldigt upptagen.