marabous

Publicerat i: Allmänt
"När man var liten var allt så enkelt." Men ärligt, när det gällde att köpa choklad så valde man mellan Marabou Mjölkchoklad och Schweizernöt. Frukt och mandel fanns, men det var mer av en acquired taste, jag har aldrig tyckt om russin i choklad. Så det blev Schweizernöt för hela slanten för min del. Det här var på den tiden då Dajm stavades med j och förpackningarna var gjorda av papper som man vecklade ut istället för plast (innan man kom på att termiter kunde ta sig in och käka upp all choklad). Det var på den tiden så Marabou var ett hyfsat respekterat namn bland alla chokladkonsumenter.

Sen har det bara gått utför. Konkurrensen har varit mördade och på 2000-talet är det bara idioter och pappor som fortfarande köper Marabou. Jag som redan som liten insåg att Mjölkchoklad var fett äckligt och bara kändes kladdigt i munnen har stått och skrattande sett på hur Marabou blivit mer och mer obetydlig. De har försökt hoppa på mörk choklad-tåget men försent, det har bara varit patetiskt. Sic transit gloria chokladi.

Men nu måste jag faktiskt ge Marabou lite props! Den nya (?) produkten Mjölkchoklad Med Daimkulor är faktiskt hur god som helst. The best of both worlds - man vill ju inte ha bara daim (hård och konstig) och vanlig mjölkchoklad ska ju inte vistas på gator och torg. Men i en underbar alkemi så blir det skitgott ihop. Nästan lika gott som Fazers Anthon Berg med mintsmak.

P.S. "Marabous" är en av Eggstones bästa låtar.
#1 - - Stefan Nilsson:

Detta var tråkig läsning, inget mer sådant här tack!

#2 - - Carl Magnus:

Tvärtom, mer sånt här!

#3 - - H:

Skitbra inlägg, Nicholas! Får mig att minnas PLU-inlägget.

Att Stefan dissar det bekräftar bara vad alla hans tidigare inlägg antytt: att han borde fråntas rätten att kommentera inlägg här. Verkställ!

#4 - - H:

förresten, bästa eggstone-låten? har inte skivorna här, men skulle nog läga min röst på "those words".

#5 - - Stefan Nilsson:

Ja, ta bort min rätt att kommentera, tack!

Och skriv mer chokladgrejer. Mmmmmm!

Jävla fetton.

#6 - - Annika:

Eftersom jag har som princip att inte ta Metallicafans på allvar tar jag inte vid mig av Stefans dissar. Men jag måste komma med en rättelse: Anthon Berg har givetvis ingenting med Fazer att göra, jag tänker på Karl Fazer vars signatur står upptryckt på de chokladprodukter jag pratade om. Förlåt, pinsamt. Anthon Berg är grym in his own right.

Bästa Eggstone-låtarna? "Those words" är ju väldigt bra, men vi får inte glömma "Neil", "Wrong heaven", "Il trascurato", "Desdemona", "Birds in cages" eller "Summer and looking for a job".

#7 - - matti alkberg:

jag gillar water. men jag tycker också att martha my dear och rocky racoon är beatles bästa låtar, helt utan ironi eller principer. menar, beatles lockar fram kategoriska påståeenden allt som oftast. folk hatar ofta beatles av princip. jag är inte folk. inte i det avseendet i alla fall.

#8 - - Annika:

Jag gillar Water, och jag hatar inte Beatles heller, det är bara synd att deras skivor har ett så platt och tråkigt sound. Sen kan man givetvis hata dem för att de startade "det är okej att vara vit och låta vit"-falangen inom popmusik, de spolade ner rytmerna i toaletten. Och herregud vad många dåliga band som har följt denna princip.

#9 - - matti alkberg:

fast det där är också ett slentrianpåstående. ungefär som när man hatar bruce springsteen bara för att man hatar de flesta och de flesta lyssnar på honom. typisk snobbism. typiskt södermalm. jag vet att jag har fel, jag kontrar bara med ett annat slentrianpåstående.

#10 - - Annika:

Fast vadå, lite måste man ju kunna belasta the originator. Annars kan man hålla på med försvarstal av typen "visst har kyrkan gjort det och det, men då MISSUPPFATTADE de Bibeln" eller "kommunism har aldrig prövats i praktiken". Gimme a break.

#11 - - matti alkberg:

självklart. fast alla som hatar beatles och själva spelar låter som jävla khonnor eller selfish cunt eller annan lika anemisk skit. och de som gör en grej av att älska dem låter som primal scream: alltså död soul och fakeblod. allt som tror sig vara det nya, det som ska ersätta det gamla erbjuder bara teorier och skit. och det som vill bevara låter lika gamla som skivköparna från 60-talet är nu. så här är det ju: en låt kan vara grym (men behöver inte vara det)om den spelas på akustisk gitarr. en låt kan vara grym med bara bas och rytmer men behöver inte vara det. de som kan definiera sin smak utifrån givna, tydliga parametrar är ju stockkonservativa och I pity the fools.
blir bara trött på tvärsäkerhet och kategoriserande. men det har nog gått över i morgon.

#12 - - Anonym:

självklart. fast alla som hatar beatles och själva spelar låter som jävla khonnor eller selfish cunt eller annan lika anemisk skit. och de som gör en grej av att älska dem låter som primal scream: alltså död soul och fakeblod. allt som tror sig vara det nya, det som ska ersätta det gamla erbjuder bara teorier och skit. och det som vill bevara låter lika gamla som skivköparna från 60-talet är nu. så här är det ju: en låt kan vara grym (men behöver inte vara det)om den spelas på akustisk gitarr. en låt kan vara grym med bara bas och rytmer men behöver inte vara det. de som kan definiera sin smak utifrån givna, tydliga parametrar är ju stockkonservativa och I pity the fools.
blir bara trött på tvärsäkerhet och kategoriserande. men det har nog gått över i morgon.

#13 - - matti alkberg:

japp. morgon och nu är jag samma glada prick som innan och kan börja döma ut saker till höger och vänster och alla andra tänkbara riktningar.
men en grej är särskilt kul. att du blev lite arg där. jag vann. hehe.

#14 - - Carro:

Matti, är du kär i Annika?

#15 - - matti alkberg:

Carro: lite kanske.

#16 - - matti alkberg:

sådär att jag vill luggas lite.

#17 - - Treno:

..Rather helpful information you have here. Grazie! http://www.trenitalia.275mb.com