alternate takes

Publicerat i: Allmänt
Alltså jag hatar alternate takes. Det värsta som finns i musikvärlden. Jag menar, vem bryr sig om en alternativ inspelning av en låt när den version som är utgiven ansågs vara bättre? Alternate takes är det som gör boxar olyssningsbara och det är för övrigt också den största anledningen till att jag köper så få jazzskivor som jag gör. Det finns förmodligen bara en bra alternate take i hela världen, och det är David Bowies "Quicksand (demo version)", den är bättre än originalet. Resten är skit. Ärligt.
#1 - - c:

Nicholas, jaghar på riktig

#2 - - Stefan Nilsson:

Jag tycker om när "alternative takes" är när de spelar elektriskt/akustiskt istället för akustiskt/elektriskt (t ex Bruce Springsteens akustiska version av "Born in the USA"). Annars skiter jag i dem.

Fast jag antar att de versionerna kallas "akustisk version" istället för "alt. takes".

Jaja...

#3 - - Annika:

Jag hatar akustiska versioner generellt (även om "Qucksand" är just en sån akustisk version!). Av alla möjliga tänkbara arrangemang och sound i världen så finns det ju inget som är så tråkigt och fattigt som Den Ensamma Rösten Med Den Ensamma Akustiska Gitarren. Till och med Nick Drake låter ju bättre med lite köttiga stråkar.