the windmills of your mind

En gång när jag var 15 eller 16 var jag i mataffären och upptäckte att de helt plötsligt slängt fram en massa gamla cd-skivor som de sålde billigt. Ni vet, en för 59, två för 99 osv, och jag köpte två samlingsskivor med två artister som jag aldrig hade hört: Curtis Mayfield och Henry Mancini. Två riktiga fynd.


Båda skivorna var väldigt bra, men Henry Mancini kändes mest speciell. Det var bara en massa filmteman, en massa tjusiga melodier i sammetsarrangemang. Hissmusik, men otroligt bra hissmusik. Att easy listening var indie-PK och att Henry Mancini var vardagsmat för de flesta hade jag missat, men det var all good, det kändes som jag hade honom för mig själv. Jag hade ett förhållande till "Moon river" långt innan jag hade ett förhållande till "Breakfast at Tiffany’s".


Jag läste i DN i morse att "Äventyraren Thomas Crown" visas på SVT ikväll och då sprang jag och hämtade min Henry Mancini-skiva för att lyssna på "The windmills of your mind", hans theme song från den filmen. Jag har haft den i huvudet hela dagen. Det är en fantastisk melodi – den verkar så enkel, så barnslig och repetitiv, men den muteras hela tiden, som en oändlig cirkelformad rörelse som blir mer och mer oval för varje varv. Den blir mörk och dramatisk, den blir ljus och vacker, den går upp och den går ner, ogreppbar, häpnadsväckande. Verkligen fantastisk. Busta Rhymes samplade en snutt av den till en låt på sitt andra soloalbum "When disaster strikes", resultatet är inte så dumt faktiskt. Men inte lika bra som originalet, vars väderkvarnar verkligen känns: den vevar och vevar samtidigt som den står stilla, det är himlen bakom väderkvarnen som förändras.

För övrigt är jag en sucker för pianoslingor som består av en serie av "dubblett-toner" eller vad man ska kalla det, alltså när man spelar varje ton två gånger. Förutom "The windmills of your mind" kan i denna genre nämnas Abbas "Dancing queen", Elvis Costellos "Oliver’s army", Bruce Springsteens "Bobby Jean" och Håkan Hellströms "Magasinsgatan".

#1 - - Annika:

Haha, bara för det så visar det sig att "The windmills of your mind" är en av få låtar på min Hanry Mancini-skiva som han INTE skrev själv! Gött, skit samma. Original schmoriginal.

#2 - - Treno:

..Rather helpful information you have here. Grazie! http://www.trenitalia.275mb.com