Medan andra pyntar med julgrejer pyntar jag min årsbästalista. Sista delen i min lilla trilogi (PS jag HATAR trilogier, kan inte producenterna i Hollywood chilla?) är Årets 15 Bästa Album. Den är fin och genomtänkt och så gott som klar. Men det finns ett problem: Årets Bästa Hiphopalbum, skivan som per definition ska tränga sig framför Hot Chip på alla listor. Jag har svårt att hitta en worthy kandidat.


Den mest uppenbara är ju The Games skiva som kom förra veckan. Den är bra, en massa välgjorda och slipade låtar, och The Game är en bra artist, hans röst sitter ihop med musiken som utkavlad deg på ett bakbord. Men det finns något som skaver med den skivan ändå. Det är inte bara att det är tröttsamt med aggressiva gangstas som bara är hårda hela tiden (var är de inkvoterade skamlösa "something for the ladies"-låtarna? Typ Paul Walls "Girl", hans bästa låt). Det är själva musiken, beatsen... de återskapar det klassiska west coast-gangstarap-soundet perfekt, men det säger inte mig någonting, jag har aldrig varit en sucker för den typen av hiphop. Jag tycker att det låter rätt tråkigt, jag vill inte ha en massa lunkande driveby-anthems, jag vill ha antingen 1) underbar dansmusik eller 2) personliga texter.

E-40:s skiva "My ghetto report card" är en kandidat, till skillnad från The Game finns här underbara, knäppa och moderna produktioner ("Yay area"! "U and dat"!), och E-40 är en helt annan typ av rappare än The Game - flamsig och sorglös, rappar aldrig om att skjuta folk, mer Jar-Jar Binks än Han Solo liksom. Kanske inte så många odödliga rim, men gott om roliga ord och fraser. Men tyvärr är "My ghetto report card" långt ifrån perfekt: alldeles för många dåliga låtar, och alldeles för många låtar som är slentrianmässigt west coast-sega istället för hyphy-pigga. Dessutom får låten "Gimmie head" en lust att bara stänga av skivan. Man pallar inte musik som är klyschig, oinspirerad OCH sexistisk.

Lupe Fiasco då? Tyvärr alltså. Jag älskar Lupe Fiasco, han är inte bara sjukt personlig och o-macho, han är sjukt grym på att rappa. En våt dröm för alla gamla ATCQ-fans, med andra ord. Men hans skiva är fett ojämn - en massa keffa elektriska gitarrer och långsamma bombastiska låtar, ingenting man vill höra på ett dansgolv. Vissa låtar är fantastiska, men det funkar inte om två tredjedelar av en skiva är supetråkig. Det blir i alla fall inte Årets Bästa Hiphopalbum. Men, kanske nästa gång.

Vad finns det då för alternativ? Ghostface Killahs "Fishscale" är skitbra, men kom igen, det är allt annat än en representant för 2006. Jag kan inte ha en sur gubbe som längtar tillbaka till Pete Rock-eran som Årets Bästa Hiphopalbum, även om hans skiva är utmärkt. Det går bara inte. T.I. då? Han är relativt ung, har gjort årets bästa låt, är mer karismatisk än E-40 och mer soft än The Game. Men även hans skiva är sjukt ojämn, för varje fullträff finns det tre missar. Synd. Jag gillar verkligen T.i.

The Clipse då? Deras "Hell hath no fury" var en av årets mest emotsedda hiphopskivor, jag lyssnar på den just nu. Men jag vet inte alltså... de är så himla hårda hela tiden, ännu värre än The Game (som ändå har något charmigt nördigt över sig när han tjatar om sina barndomshjältar hela tiden), de är den typen av rappare som typ har sålt crack på riktigt. Eller också har de inte det, det bara låter som det, jag bryr mig inte faktiskt, jag får bara bad vibes av att höra dem rappa. Och The Neptunes som gjort alla (?) beats är inte bara old news vid det här laget, de är helt enkelt inte särskilt bra på att göra mörk hård hiphop befriad från den underbara färgpallett som de använder på sina poppigare låtar. ("Nightmares" är dock en väldigt bra låt.)

Nåja. Det ordnar sig, listan kommer snart. Ville bara att ni ska förstå hur jobbigt jag har det.

#1 - - fan också:

Det finns ju väldigt få helgjutna Hiphopalbum överhuvud taget, antagligen mindre än ett per år sen Kool Herc jackade ström från en lyktstolpe första gången, så det är väl inte så konstigt om 2006 kukar ur. Det är alltid nån jävla gräsbärarlåt som fuckar upp skiten.

#2 - - Stefan Nilsson:

Min favorit hiphopskiva just nu: Akon.

Eller, det kanske är R&B?

#3 - - Stefan Nilsson:

The Game är på det senaste omslaget av 20 Minuten (musiktidning ifrån Schweiz) och rubriken är: Auf der Rapperbahn.

Haha!

#4 - - Annika:

Auf der Rapperbahn!!!

#5 - - Lars:

Tycker också att Nepsen lyckas ganska dåligt att göra mörk hård hiphop på nya clipseskivan. Tycker dock stundtals att de lyckades bättre på förra skivan (även
om Pharell höll på att fjanta ner annars väldigt fina Virginia i inledningen).

Trae- Restless skulle kunna vara en kandidat för min del, men känns också lite mossig så där.

#6 - - Dr Dog:

Hej Kjell, smaka på Hi Tek - Hi-Teknology, Vol. 2 The Chip eller J. DIllas fantastiska The Shining, två album som knockar det mesta 2006.

#7 - - Treno:

..Rather helpful information you have here. Grazie! http://www.trenitalia.275mb.com