Huvudrätten: årets 30 bästa låtar!

  1. T.I. – What you know
  2. Lupe Fiasco – Hurts me soul
  3. Hot Chip – Boy from school
  4. The Knife – Marble house
  5. Nelly Furtado – Say it right
  6. Cassie – Me & U
  7. Cat Power – The Greatest
  8. Ghostface Killah – Whip you with a strap
  9. Ne-Yo – Get down like that
  10. Justin Timberlake & T.I. – My love
  11. Lupe Fiasco – Sunshine
  12. The Tough Alliance – Silly crimes
  13. Camera Obscura – Eighties fan The Clipse + Pharrell & Bilal - Nightmares
  14. E-40 – Yay area
  15. Tunng – Jay Down
  16. The Game – Let’s ride
  17. Ellen Allien & Apparat – Jet
  18. Nelly Furtado & Timbaland – Promiscuous
  19. The Sleepy Jackson – Devil was in my yard
  20. Jay-Z & Chrissette Michelle – Lost one
  21. Albert Hammond Jr – In transit
  22. Beyoncé – Get me bodied
  23. Fat Joe & Lil Wayne – Make it rain
  24. Cassie – Ditto
  25. Junior Boys – So this is goodbye
  26. Rhymefest – Devil’s pie
  27. Jaheim & Styles P – Fiend
  28. M. Ward – To go home
  29. Jimmy Edgar – My beats
  30. Lily Allen – Smile
#1 - - MC Tee:

Skönt att någon annan än jag gillar ditto med cassie

#2 - - Annika:

Den är ju underbar! Synd bara att ordet "ditto" är så kefft och får en att tänka på Patrick Swayze och Demi Moore i "Ghost".

#3 - - Annika:

Oj - Eighties fan kom tydligen för två år sen! Haha, det visar bara hur dålig koll jag har på originoo arisk indie. Skit samma, det är en låt jag och C lyssnat mycket på i år.

#4 - - lars:

tycker det är lite irriterande att ni alltid har dåligt koll på typ indiepopen och samtidigt klagar som fan på minsta detalj när det gäller typ soul/hiphop. samtidigt som ni göttar er i att ha dålig koll på indiepopen. hade det varit en hiphoplåt från 2004 på någons bästalista samtidigt som den grabben haft mkt hiphop hade ni varit löjligt aggressiva. ni känner att
ni har ständigt alibi för att ni hänger med i det svarta (löjligt att säga, men ni säger sånt som att ni hatar vita), trots att ni inte direkt har jättekoll på hiphop o sånt. hela den där grejen gör er slöa och får ett framstå som fåntrattar faktiskt, trots att ni är väldigt...... duktiga,

#5 - - Stefan Nilsson:

Ha!

#6 - - C:

Lars! Vem syftar du på? vem är denna "ni"?

#7 - - Annika (N):

Han syftar väl på mig. Pluralis majestatis. Men det är sant, det är fucked att jag klagar på andras koll och har dålig koll själv. Pinsamt. Fast å andra sidan - när det gäller en grupp som Camera Obscura finns det ingenting i musiken som avslöjar om den är gjord 2004 eller 2006, eller på 2000-talet över huvud taget. Till skillnad från till exempel "Silly crimes" eller "Yay area" som är väldigt 2006 och verkligen inte låter som 2004.

#8 - - Stefan Nilsson:

Ha igen!

Som vän av twee och indie tycker jag du snackar i nattmössan. Jari Happalainen har ju producerat Camera Obscuras senaste skiva, och det tycker jag man absolut kan höra! D v s, man hör visst skillnad på Camera Obscuras senaste skiva jämfört med deras andra grejer.

Jepp.

Eller, var den där sista meningen om "Silly Crimes" och "Yay area" ironi? Jag tror det ... det låter så!

#9 - - Lars:

Ja, "ni" var väl dumt att säga. Är dock lite förvirrande med den här sidan och vem som skriver och så, kan ni väl förstå. Men jag var lite berusad.

Men återigen; du säger att de låter precis likadana, men jag tycker du behandlar indien och i vissa fall även andra grejer så där lite slarvigt hela tiden, medan du hatar på alla som gör något liknande med framförallt hiphop/rnb. Du ser det dock som att man måste ha någon makalös insikt om svart musik, medan man bara kan stövla in och kommentera framförallt indiepop utan lyssna särskilt noga. För det känns som att det är premissen för mycket av din krtik av folk som skriver om hiphop/rnb; att de helt enkelt saknar den där insikten.

Därför tror du också att det förekommer en massa inkvotering av hiphop/rnb på
bästalistor; de fattar inte men vill inte verka inskränkta. Kanske är det dock så att sonicfolket gillar en och annan hiphopburgare, inte så många, på det där sättet man gillar saker när man inte har lyssnat så mycket på det.

Jaja, finns en massa annat att säga om det här. Men jag gillar den här sidan som fan.

#10 - - H:

tycker att lars har en viss poäng där: du har en indieburgare på dina listor, de har en hiphopburgare. de har bra koll på indie, dålig på svart musik. du har bra koll på svart musik och kanske mindre bra på indie.

själv tycker jag dock att det är lite skit samma om man har så bra koll på det man skriver om. en annan grej är att din smak är genuint opolitlig när det gäller indie.

sen finns det en anledning till att man misstänker sonic för inkvotering men inte dig, och det är den vita rockmannens dåliga samvete för att han inte gillar svart musik (tidningen pop lärde ju honom att svart musik alltid var bättre än vit musik). en r&b-thug har inget dåligt samvete för att han inte har koll på skotsk indie, och därför kan man utgå från att han när han inkluderar sådan på sina listor verkligen gillar skiten.

#11 - - Stefan Nilsson:

Alla dessa svenska R&B-thugs, man blir gaalen!!!

#12 - - Lars:

H: onödigt att reducera på det där viset. Min poäng går lätt att utläsa om man läser de få raderna jag skrev.

Håller helt med om att det finns ett vita rockmannens dåliga samvete. Tycker inte heller att man behöver ha bra koll på nåt för att skriva bra om det; tvärtom kan det som ex Janne G sagt bli bättre om man inte har det. Jag irriterar mig dock rätt mycket på den där tendesen att använda det mesta av tiden för att visa på att man själv har en massa koder och insikter om hiphop/rnb som en massa andra inte har. Allt handlar om att upprätta en skillnad mellan de som har insikt om dessa koder och de som inte har det; när man har gjort det har man visat att alla andra är exotiserande och oförstående medan man själv inte är det och kan fortsätta lyssna
som om man själv kan förhålla sig helt oproblematiskt till musiken/allt som hör till.

Det är att göra det jävligt enkelt för sig och det är jävligt slött. Är nog bättre att skita i att försöka upprätta den där skillnaden och tänka sig att vi alla i någon mening har samma smått störda perspektiv på "svart musik". Istället för att kalla andra rasistiska och exotiserande och sen gå hem och känna att man själv har förstått allt som behövs. Därmed inte sagt att man inte ska kritisera totalt idiotiska saker av exempelvis Markus Larsson. Han och många andra är ju bedrövliga på många sätt.

Och den där listan tycker jag var fin. Bra sammanfattning.

#13 - - Lars:

Ja, vet inte. Det där sista inlägget var väl lite onödigt och hade inte så mycket att göra med det jag först reagerade på. Tror jag har feber, ska gå och lägga mig.

#14 - - Annika the R&B thug:

H har rätt: jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag inte har någon koll på skotsk indie! Det är lugnt med mig, för jag skriver ju nästan aldrig om sån musik. Så jag tycker det är lite orättvist att säga att jag beter mig som att det är helt lugnt att klaga på att folk skriver om slavskepp när de ska recensera hiphop medan jag kan klampa in och säga vad som helst om indie för att det skulle vara en lägre form av musik (vilket det är - obs skämt!). Jag hatar lathet och slarv as much as anybody. Sen kan jag tycka att det är värre att vara ytlig och okunnig när man beskriver musiken i sig än att ta fel på ett årtal, men det kanske bara är jag. (Och Mattias Dahlström.)

#15 - - Christopher:

En prima lista, många hitz jag själv skulle haft med på min egen motsvarighet. Flera Lupe Fiasco låtar ser jag, har inte ens vågat lyssna på honom, känns segt om han skulle vara bra med tanke på hur töntig han verkar. Men vaffan, man får väl kanske ge't en chans då.

#16 - - H:

Lars: Menade inte att reducera hela ditt inlägg till ett stycke. Jag tog bara upp en av de trådar som fanns där och utelämnade resten. Den tråd som du tar upp igen i ditt andra inlägg berörde jag väl inte alls? I vilket fall som helst så håller nog med dig även där.

Något som jag kom att tänka på: kanske är det extra lätt att falla in i det beteende som du beskriver när det gäller svart musik? Det skrivs ju faktiskt jävligt mycket dumheter om svart musik (mer dumheter än vad som skrivs om vit rock verkar det som). En del är riktigt sjuk (t.ex. poppius blueprinttext), en del annat tyder bara på ren okunskap/ointresse (drar mig till minnes en sågning av TP2 från svd). Detta gör kanske att man som R&B-galning är lite överkänslig ibland.

Sen kan man väl bara konstatera att det här med svart musik forfarande är känsligt. Själv trodde jag att hela den här debatten var en nittiotalsrelik (tidningen pop vs indietalibanerna och hela den grejen), men sen skrev poppius sin skittext och nu skriver vi det här (på en blogg kallad annika flynner dessutom). Jag hade väl fel, antar jag.

#17 - - Lars:

Nåja.
Först och främst; nej, du har absolut inget ansvar att
ta indiepopen på allvar. Tänkte väl först mest säga lite om att det är lite konstigt att man själv skiter i att kolla upp saker om en grej och sen hävdar om andra som är slöa, när det gäller hiphop osv, att de är rasistiska douchepåsar. Sen tänkte jag säga nåt om att det ofta är något mer man ät ute efter när man hatar på andra som skriver om hiphop och att det är en ganska dum grej. Och att det i många fall är så att man har ryggen fri om man skriver lite initierat om hiphop och så och till och med kan gotta sig i att vara slö. Tycker väl att svenska r&b thugs gör det ganska lätt för sig överhuvudtaget och att resultatet när de skriver blir dåligt som en konsekvens.

Men vem bryr sig om indiepopen, inte du och inte jag. Och H; ja känns väldigt 90-tal det här, framförallt när man talar om indiepop och hiphop på det här viset. Men ligger väl en massa konstigheter från förr och nu i det här, tror inte som Martin G föreslog angående artikeln om The Pack på digfi, att det liksom bara är att chilla lite och skita i sånt där. Tror att en massa annat måste förändras.

#18 - - Annika:

Hurdå, vad måste förändras? Intressant

#19 - - Lars:

Ja, nu kommer väl det finnas en doktorsavhandling i brottstycken utspridd på landets bloggar om relaterade saker. Såg just att en av Annikasen skrivit i nya bon som kommenterats på Krille P:s blogg.

Men när jag skrev så, vilket jag inte skulle alla dagar, tänkte jag att man inte kan ha en grupp människor i vår västvärld som typ bor i plåtskjul och trakasseras (har ni varit i USA? Är så där. Eller sett the wire) och samtidigt ha ett bra förhållningssätt till vad deras artefakter. Verkar inte gå, blir så mycket konstigheter.

#20 - - matti alkberg:

äh. lyssna på poison girls-boxen i stället.
genrer? fan vad 2005.

#21 - - pontus:

Hur kunde INTE Some Indulgence med Embassy komma med på listan?????

#22 - - P:

2005, no?

#23 - - Rinka:

Cat Power är bra, greatest är en bra låt! Den du brände till mig på CD av henne, den var bra! Lived in Bars tror jag låten heter...

#24 - - Annika:

Ja, den är bra den med!

#25 - - Åsa Persson:

Nu gjorde ni sån där sydsvenskan/discobelle.net-överstrykning

#26 - - Annika:

Jag vet, ganska kefft, men det var bara för att jag tycker att "Nightmares" är så himla bra, och eftersom "Eighties fan" blev diskad så blev det en plats över. Men vadå, brukar Sydsvenskan köra med överstrykningar?

#27 - - Åsa:

På den.... dyngan.se

#28 - - Annika:

Ah, nu ser jag. Vilken konstig sida, en blogg som bara består av reklam/tips, så antipersonligt. Men, de länkar till mig, så jag ska inte dissa dem.

#29 - - Åsa:

Jag nominerade dig till deras sånt där pris. Malmö årets bild.

#30 - - Annika:

Jag såg det på din blogg och skrev en kommentar. Tack vad snällt! Blir generad.

#31 - - Mikaela:

Skitbra musiksmak... Jaheim & Styles P - Fiend = Så jävla bra!!!

#32 - - Annika:

Tack!! Egentligen borde "The chosen one" också vara med på listan. Och typ tre låtar till från den skivan. Älskar Jaheim.