Gud vad jag älskar year-end-round-ups. Här är en förrätt:

Årets…

 

Bästa film: The Squid and the Whale

Bästa TV: The Wire, säsong 3
Bästa replik: ”The man Marvin Gaye’d his own nephew” (Vito om Uncle Junior)
Bästa låttext: Lupe Fiascos antimacho-romantiska ”Sunshine”
Bästa video: R. Kellys ”Trapped in the closet”-epos
Bästa titel: ”Fidel Cashflow” (en mixtape av DJ Clue)

Roligaste ord: trill (en kombination av "true" och "real")

Tråkigaste ord: hipster (vidrigt!)

Mest överskattade: yacht rock
Mest underskattade: Jaheim och hans fina tredje album
Bästa överraskning: alla oväntade/oväntat lyckade samarbeten – Wyclef & Shakira, Timbaland & Nelly Furtado, Paul Simon & Brian Eno, Jay-Z & Chris Martin, DJ Premier & Christina Aguilera, Kelis & Too $hort, E-40 & Lil Jon osv.
Sämsta överraskning: både Phoenix och Outkast släppte skivor som var totala besvikelser
Comeback: Timbaland
Debutant: Lupe Fiasco
Mest saknade: Jens Lekman
Minst saknade: Donald Rumsfeld
Mest försenade: Q-Tip (jag väntar fortfarande på ”Live at the renaissance”)
R.I.P.: James ”J Dilla” Yancey
Bästa blogg: med risk för att anklagas för jäv väljer jag att inte svara på den frågan.
Sämsta blogg: Det Ljuva Livet bloggen tillhörande redaktören för XX XX XXXX, fantastiskt ointressant
Musikartikel: Orup-intervjun i Ondskan
Musikjournalist: Martin Gelin
Mediala förändring: DN har börjat med svordomar
Anglocism: det är tydligen helt lugnt att skriva ”fri” och mena ”gratis” nuförtiden. Fy fan.
Bästa takeover: demokraterna i kongressen
Sämsta takeover: Fredrik & co i Sverige
Årets sjukaste, period: Israel mördar 1 191 civila libaneser, skadar 4 409 och skickar en miljon människor på flykt, som straff för Hizbollahs attacker.
#1 - - matti alkberg:

hörru! ord och inga vahettere visor. håller inte med om mycket (mer än det politiska, och det förvånar mig) men det var en bra lista. arg som fan och liksom fuck off.

#2 - - Jakob:

"arg som fan och liksom fuck off." huh?

Men javisst - Trapped in the closet!
Och "hipster", precis.
Syrrans blog.
etc.

Men jag tycker faktiskt, och jag verkar vara rätt ensam, att Phoenix senaste är riktigt bra.

#3 - - Stefan Nilsson:

Paul Simon? Hans skiva är ju helt vansinnigt dålig.

Jag tycker The Jet Set Junta är årets och världens sämsta blogg.

Håller med om att "Squid and the whale" är årets bästa film.

#4 - - Stefan Nilsson:

"Brokeback Mountain", kom den i år, vågar man gilla den? Inga "hipsters" diggar väl den rulleN?

#5 - - Stefan Nilsson:

Och "Capote"!!!

#6 - - Stefan Nilsson:

... "Barnet" också - sicket filmår!

#7 - - Stefan Nilsson:

Efter lite forskande har jag nu kommit på vilken min favoritfilm är i år - "Borat"!

#8 - - Henrik:

Men vafan, The Squid and the Whale. Du gillar säkert Garden State och You och Me and Everyone We Know också. Intellektuell pedofili.

#9 - - Stefan Nilsson:

"Intellektuell pedofili"????

Betyder det att man bara gilla debutantsregissörer?

Vad gillade du för filmer i år, Henrik? "Volver"?

#10 - - H:

Tänkte först invända att the squid and the whale är dynga, men avstod. Lika dålig som garden state är den väl dock inte, och me and you and everyone we now var OK.

Själv tycker jag att strages uttalande om garden state var ganska träffande (hur var det nu, "en film som dumma människor gillar för att den får dem att känna sig smarta"?).

PS Borat var inte heller märkvärdig - vad tycker du nicholas?

#11 - - CM:

Håller med dig om vidriga "hipster" men vill lägga till "ligga", håller även med om anglocismen men tycker att Versaltrenden Är Ännu Hemskare. Annars håller jag inte med om mycket, men det kunde man ju räknat ut.
Varför hatar du ljuva livet?
Annars är det rart att du har haft Q-Tip/ATCQs uteblivna skivor som årets besvikelse sådär fem år i sträck nu.

#12 - - P:

Hipster?

#13 - - Erika:

I vilket/vilka sammanhang används "fri" istället för "gratis"?

#14 - - Jakob:

Och att just DU och C. av alla människor gillar bögkulturens-mest-tröttsamma-klichéer-exploaterande Poppius SÅ mycket är för mig en gåta.

Jag vill inte be om för mycket, och det är egentligen förstås både fånigt och lite lätt retoriskt, men jag hade verkligen velat att du - eller vem som helst egentligen - skulle peka ut en bra och/eller intressant text av Krille P, och sedan lungt och meodiskt förklara dess förtjänst för mig.

#15 - - Annika:

Erika: "Fri" är "gratis" i typ alla reklamer. OK lite fattigt kanske, det är ju inte Sture Allén som anlitas av Eligiganten, men hey. Det är något jag går omkring och irriterar mig på i alla fall.

Jakob: tror du missförstått en del. Pallar inte skriva mer om det för Poppius är en snäll kille + man ska inte sparka på de som ligger.

#16 - - Nordinski:

spetskompetens, det ordet lägger man inte gärna i mun.

#17 - - C:

Tenninspion: Jag och N pity poppius.

#18 - - CM:

Det här är väl knappast rätt forum för att summera fotbollsåret men jag måste korrigera angående spetskompetens eftersom det ju var förra årets fotbollskommentatorbegrepp. Årets var "ta en löpning", jävlar vad mycket löpningar det togs, eller borde ha tagits, i vm enligt experterna.
Nästa år hoppas jag att det ska pratas mycket mer om "passningsskugga" och "att göra sin gubbe".

#19 - - Sverker Åström:

angående IR tycker jag det känns bra att kontrastera riktiga tyckare med annika flynners
http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_filosofiskarummet_060831110012.mp3

#20 - - R&B-THUG:

trapped in the closet är så jävla 2005.

#21 - - Hanna:

hej hej

vilken ful blogg du har!

#22 - - Treno:

..Rather helpful information you have here. Grazie! http://www.trenitalia.275mb.com