artistnamn

Publicerat i: Allmänt
Alltså jag fattar inte hur Jens Lekman kunde droppa sitt geniala artistnamn Rocky Dennis. Om man kan välja mellan att det ska stå Rocky Dennis eller Jens Lekman på ens skivor, hur kan man då välja det sista? Fan vad tråkigt och fan vad klassiskt "rock ska vara autentiskt"-yadayada.

Alla artister borde ta chansen att döpa om sig när det är dags att inleda en konstnärlig karriär. Varför inte. liksom? Den tyske romantikförfattaren Novalis gjorde helt rätt i att kalla sig för Novalis. Calypsoartisten Lord Kitchener gjorde helt rätt i att sno sitt namn från en brittisk general. Om Bruce Springsteen hade valt att kalla sig själv för något roligare så hade han sluppit att fansen själva gav honom ett namn - det oändligt fåniga "The Boss". Heter man inte saker som Prince eller Julian Casablancas har man fan en skyldighet att skaffa ett coolt artistnamn.

Bra artistnamn växer givetvis inte på träd. Jag funderar ohälsosamt mycket på vad jag skulle kalla mig om jag gav ut skivor (och även namn på en roman, en film, ett skivbolag, en tidning och, i något mindre grad, en tv-serie). Länge tänkte jag att The Bells vore rätt fint. I alla fall som namn på en soloartist; som band ska man ju verkligen undvika The Nåntings. Jag tänkte att The Bells förde tankarna dels till Laura Nyro-låten (iofs en cover), dels ljudet av kyrkklockor (dramatiskt/högtidligt), dels vackra Phil Spector-ljud. Men sen kom Electrelane och döpte en låt till "Bells" så om jag skulle heta det skulle alla tro att jag bara var en Electrelane-fan.

Men idag kom jag på ett grymt namn: Porco Rosso. Det inte bara låter snyggt och är ett skönt avbrott från både The Nånting och engelska över huvud taget. Det är itialienska och betyder "Röd Gris", vilket är så knäppt att ingen kan pigeonholea det som vare sig typiskt rock eller typiskt antirock. Framförallt är det namnet på Hayao Miyazakis mest underskattade film. Varför ska man INTE uppkalla sig själv efter en japansk tecknad film som handlar om melankoliska italienska piloter?

Annars funderar jag på att kalla mig för Les Beaux Chevaux. Fast det kanske vore ett bättre namn på en blogg?
#1 - - rib-a-rab-a-rooba:

shit, porco rosso är verkligen ett bra namn. tråkigt bara att det också är något som typ frej i smk gärna skulle kalla sitt italoprojekt

#2 - - Annika:

Vem är det?

#3 - - martin:

frej är medlem i slagsmålsklubben, bandet som tar grisfestmusiken in i 2000-talet.

#4 - - matti alkberg:

fast om du tänker efter är det ju jag som borde heta porco rosso.

#5 - - Annika:

Haha! I och för sig. Men ärligt Matti, du KUNDE ha hittat på något roligare än att bara lägga till "BD" efter ditt namn.

#6 - - Anonym:

jag kunde ha gjort det, ja. jag gjorde ju det till och med, men farmor började gråta.

#7 - - peter:

lyckades ramla in här av någon anledning...springsteen kallades "the boss" långt innan han blev framgångsrik artist.. det var det smeknamn som polarna gav honom i tonåren efter klubbspelaningarna då bruce var den som betalade ut lönen till bandmedlemmarna...för övrigt så är bruce världens bästa och mest hyllade artist men även den mest underskattade. Du borde lyssna mer.. samtidigt förstår jag dig..en gång i tiden trodde jag precis som du

mvh peter

#8 - - Les Beaux Chevaux (Annika):

En gång i tiden lyssnade jag väldigt mycket på Bruce Springsteen. Spelade in ett blandband med de bästa spåren från liveboxen, bråkade med kompisar om vilken som var bäst av Born to run och Darkness... och hävdade vid något tillfälle att Nebraska var den mest perfekta skiva som någonsin gjorts. Men vad ska jag säga, I was so much older then, I'm younger than that now.