Topp 10 låtar som handlar om väder:
1. Dorothy Norwood - There's gotta be rain in your life
2. Nina Simone - I think it's gonna rain today
3. Beach Boys - The warmth of the sun
4. Coko - Sunshine
5. The Wailers - Sun is shining
6. Beth Orton - I wish I never saw the sunshine
7. Brook Benton - Rainy night in Georgia
8. The Ronettes - Walking in the rain
9. Ray Charles - Come rain or come shine
10. Raekwon & Ghostface Killah - Rainy dayz

OBS! Jag har inte hört Slayers "Raining blood", men vill inte höra den heller. En vän till mig började gå in för Slayer med motiveringen att det inte låg långt från frijazz. Detta faktum fick mig dock att känna mer avsmak för frijazz är mersmak för speed metal.

Sen kan man ju fråga sig varför det är så himla ok att använda "rain" som en metafor i just soulmusik. Det är liksom en klyscha som aldrig blivit överanvänd. "If I had to do it all again / I wouldn't take away the rain / cause it made me find out who I am" sjöng Faith Evans i förra årets bästa singel. Men vafan, det är 2005! Var det inte lite low class att snacka om regn redan på medeltiden? Still, man kan ju inte fronta på en bra vädersoullåt. Ett honorable mention går till Gladys Knight & The Pips, som spelat in inte bara "I wish it would rain" utan även "I can see clearly now". Vilken fetish.

Jag ber om ursäkt för att jag inte har med någon låt om dimma. Men varken Gershwins "A foggy day" eller Håkan Hellströms "Dom dimmiga dagarna" är riktigt topp10-material.
#1 - - Annika:

Fan, glömde ju "Sometimes it snows in april".

#2 - - Anonym:

Du menar Prince? Heter inte den "Dear Jessie"? peace

#3 - - Annika kvinna:

Du menar Prince? Heter inte den "Dear Jessie"? peace

#4 - - Annika:

Nej, vi menar nog samma låt, men den heter "Sometimes it snows in april". Dear Jessie... det är ju Madonna!

#5 - - hej:

Springtime alway was my favourite time a year / prince

#6 - - Martin:

The Meters - (Doodle Loop) The World Is a Little Bit Under the Weather

#7 - - Tennisspionen:

The Carpenters - Rainy Days And Mondays

#8 - - ulfboresten:

Roy Ayers "Everybody loves the sunshine" icke att förglömma!

#9 - - Annika:

Shit, nu kommer jag ju på massor av låtar som jag borde tagit med. Rainy days and mondays är ju givetvis fantastisk (deras bästa låt efter Superstar?), men det mest uppenbara misstaget är att jag inte hade med R Kellys "Weatherman"! Både jag och den andra Annika är ju obotliga R Kelly-fetischister.

#10 - - Michael:

en gang nar jag var i paris for langesen sa var jag tvungen att kissa. sa jag stoppade in tva franc i en san dar helautomatisk toalett som tvattar sig sjalv etc. darinne var det rent och behagligt. toaletten spelade phil collins oooohhh I wish it would rain now... det var roligt och samtidigt hjalpsamt.

#11 - - Frans:

Jag vet inte riktigt hur jag kom in på din sida. Letade efter info om Nina Simone. Men hallå... slayers låt heter "reign in blood" Alltså, det är inte fråga om att det regnar blod. He he... där plockade du inte många poäng hos hårdrockarna. But i guess you don't give damn...

#12 - - gustav:

urgammalt inlägg, men ändå: Frans ditt miffo! Det är Albumet som heter Reign in Blood, låten heter precis som Annika skrev. Boo-ya!