through the wire

Publicerat i: Allmänt
Igår började tredje säsongen av The Wire på svt. Gud vad jag älskar den serien. Och nya säsongen verkar lovande, även om det tar ett par avsnitt innan det tar fart på riktigt. Men vad är grejen med att svt sänder det på fredagkvällar kl 22:30? Fan vad elakt, det är liksom "här har ni era jävlar". Det är ingen serie som man kan se ett avsnitt av ibland, man måste se alla eller också är man fucked, man missar en pusselbit. Så nu vet jag hur mina fredagkvällar ser ut resten av våren... oh well, jag får väl banda skiten.

The wire är den nya typen (inte så ny längre förvisso) av tv-serier, den som ser mediet som en styrka istället för en svaghet jämfört med filmen. En film är längre än ett avsnitt av en tv-serie, men en tv-serie är samtidigt längre än en film. Rymmer mycket mer, kan bli ännu fetare, bara man har bra manusförfattare och karaktärer som för utvecklas långsamt och trovärdigt. Det är det bästa. Det är därför Sopranos är så bra. Hela gangsterskiten är ju ganska klyschig och tråkig, det är Carmelas trötta blickar som gör serien så grym. Men shit, det har ni hört tusen gånger i flera års tid. Jag ville bara säga att The Wire är lika bra, och av samma anledning.

For the record: jag hatar inte Mattias Alkberg, och jag hade inte blivit särskilt upprörd om "Tunaskolan" kommit på typ femtondeplats på årsbästalistan. Men nu kom den etta och det blev jag lite provocerad av, är det så den moderna popmusiken ser ut liksom? Fan vad deppigt om den bästa popmusiken som görs på 2000-talet är butter punkpop på svenska. Jag tycker Matti är grym som textförfattare och verkar allmänt sympatisk - han gillar hiphop och snodde The Rascals "A beautiful morning" till sin "Fyllskalle" - men den musik som backar upp honom på "Tunaskolan" är bara så himla tråkig. Jag tror inte han själv tycker att det var 2004 års bästa skiva. Han har bättre koll än så. Men det har inte Sonic.
#1 - - Johanna:

Johan är det här du?