the studio
Ser inte den ena killen i The Studio ganska läskig ut? Händerna är bakom ryggen - har han handcuffs på sig? Har göttelaborgspolisen bustat honom? Har han smugglat knark, eller varit en skum mellanman i en trafficking-härva, eller bara skallat sin exflickväns nya pojkvän? Den andra killen försöker distrahera med sin Rob'n'Raz-mössa, men det funkar bara delvis.

Förlåt. Jag gillar The Studio, även om de har en sensationellt ful hemsida (ett statement?) och att de gör skivor i extremt små upplagor (ett statement). Men jag gillar inte att bara för att de går in lite för Madchester-musiken (de gör det försiktigt och stiligt) så tror alla att det är fritt fram att damma av sina gamla Happy Mondays-skivor. På Tempo i Malmö är det en återkommande DJ som alltid spelar typ Blurs första och Primal Screams "Loaded". Skärpning! Snart kommer folk rocka loss till EMF:s "Unbelievable" eller nåt, och det vill jag inte vara med om.

En annan sak: Jan Gradvall har listat årets 89 bästa skivor och sorterat dem i elva olika kategorier ("innerligt", "hiphop", "boxar" etc). Vilken overkill, och jag orkar faktiskt inte kommentera de valen. Är det inte lite fegt också, att lista så många, utan att ens ha numrering? Man väljer liksom inte bort någonting. Jag hatar listor som inte är rangordnade (vilket är det enda felet med den underbara boken "Ego Trip's Book of Rap Lists"), det är liksom att fuska.

Jaja okej, jag ska chilla med min list-fetisch nu. Ikväll ska jag förresten fotograferas, jag ska vara med på Sydsvenskans "de här gjorde året"-foto, bara för den här bloggen alltså. Gött. Undrar vilka mer som ska vara med på det fotot? Sticky Bomb? Jag har ingen aning alltså.
#1 - - Åsa Persson:

Han du tycker ser läskig ut har varit fotomodelllänge och (för att anknyta till malmö tempo-ämnet) tackade nej till att vara med i en primal scream-video.

#2 - - Stefan Nilsson:

Eh, var inte EMF och Altern8 2006? New rave, etc osv mfl? Jag har hart hört "Unbelievable" mer än en gång ute i år. Yes boss.

#3 - - Annika:

Fotomodell? That douchebag? Jaja, okej. Inte min definition av en indie-hunk, men okej.

Nu rave och hela den skiten... suck. The Klaxons är årets näst mest överskattade.

#4 - - John:

Fotomodellen är väl han till vänster, han till höger är Rasmus Hägg och är fotograf.

#5 - - nina:

Kan aldrig popmusik få vara... bara kul. som nu rave. som guilty pleasures. som allt som inte är vidrigt pitchfork-korrekttråkigt.

#6 - - Simon:

Svårt att ogilla Klaxons eller Enter Shikari om man har varit på en av deras konserter.

Vad är årets mest överskattade? Bob Dylan? Hot Chip?

#7 - - Jonh:

Ja vad fan Klaxons är helt ok. Sen att de hypas som fan det är väl som vanligt. Vad gäller begreppet nu rave så var väl det bara ett skämt från början. Inget de har påstått sig tillhöra. Själv gillar jag ny musik och musik som kanske skulle kunna kallas gammal. Skit the fuck samma .

#8 - - Petter:

desto mer jag tänker på det desto sjukare framstår det att vi faktiskt har lyckats vandrat in på tempo till tonerna av there's no other way två gånger på tre försök de senaste tre veckorna.

#9 - - Annika:

Tell me about it!

Årets mest överskattade, för er som inte läste årsbästalistan, är yacht rock-trenden. Fy fan för The Beauty Room, The Feeling och den krystade Chris Rea-retron.

#10 - - John:

Beauty Room ja, klart schyst skiva och så Talc också fint som fan. Trender är ju dock alltid jävligt störigt.

#11 - - Simon:

Såg The Beauty Room live i somras, och det var nog det värsta jag sett.

Men ingen gillar väl The Feeling, eller? Bara sådana där 1-skiva-per-år-personer (och inget nedladdat då heller).

#12 - - Daniel:

Ja, yacht rock prylen måste vara en av de löjligaste trender någonsin. Och, som vanligt, sammanfattades det hela bäst på denna blog:
"En välklädd och nyrakad indieman är fortfarande en indieman". Så sant.

#13 - - Annika:

På svenska blir ju yacht rock "jakt-rock", vilket låter som en ganska intressant genre. Vad lyssnar Jan Guillou på när han jagar? Iron Maiden? "Shoot em up" med Nas?

#14 - - Åsa:

Jag saknar Eminem.