årets komedi

Publicerat i: Allmänt
sofia och kirsten
Fy fan vad sjukt att folk dissat Marie Antoinette. Var nyss och såg den. Så jävla bra! Så jävla ROLIG (varför har inte folk skrivit om det?)! Och extremt psykologisk, subtil, smart... jag tycker nästan att den är bättre än Lost in translation. Jo den är nog det faktiskt. Personskildringen är djupare, skarpare, bättre. Kirsten Dunst spelar så himla bra. Och fotot... jag tycker det snackas för lite om vilken känsla Sofia Coppola har för vackert foto. Alla dessa bilder på soluppgångar och skuggor, och de snabba klippen på de magnifika tallrikarna som strippas och äts upp, det är fantastiskt.

Folk blir så provocerade när de inte får ett budskap skrivet på näsan. Själv hatar jag sånt. Och det är därför jag älskar Sofia Coppola och den här filmen. Hon underskattar inte sin publik. Det är gött. Man är bara dum i huvudet om man tror att det inte finns en politisk dimension i Marie Antoinette. Om man tror att dekadens bara är dekadens, att överklass bara är överklass, att det inte finns något sammanhang. Sjukt.

Och Judy Davis var med! Jag ÄLSKAR Judy Davis! Jag och C har sett "Fruar och äkta män" så himla många gånger, där gör hon den bästa rolltolkningen i Woody Allens hela filmografi vid sidan av Diane Keaton i "Annie Hall" och Gena Rowlands i "En annan kvinna". Hon är så himla rolig, så fantastiskt minspel, alltid så spänd... underbar!

Och det här med Louis XVI och mansrollen, Emil Arvidsson har helt rätt i det, så himla modernt och underbart att han inte fråntas sin heterosexualitet bara för att han inte vill ha sex. Så gött.

Det är en så himla bra film, på så många plan. "Årets bästa film" sa C, och varför inte? Sjukt att alla bara underskattat den.
#1 - - Rinka:

Yup, det är ju det jag skrivit om på min blogg, hur bra Marie Antoinette är!

#2 - - Tatti:

Äntligen någon som fattat!

#3 - - Åsa Persson:

Jag älskade den och jag gillar inte LI Translation.

#4 - - Åsa Persson:

Jag älskade den och jag gillar inte LI Translation.

#5 - - Åsa Persson:

Jag älskade den och jag gillar inte LI Translation.

#6 - - Annika:

Jag gillar Lost in translation... men den känns på något sätt mer simpel än Marie Antoinette.

#7 - - Annika:

En annan bra grej med Marie Antoinette är att handlingen sträcker sig från 1768 till 1789, men att skådespelarna inte ser ut att åldras. Det är ett coolt estetiskt grepp, som i The Royal Tenenbaums när Gwyneth Paltrow är vuxen även i hennes flashbacks från barndomen, det är ett ifrågasättande av konventionerna. Det är gött.