Annika, Annika, Annika. Hur kunde du vara så naiv? Trodde du verkligen att du hade en chans? Du sökte till musiklinjen på en folkhögskola, du gick upp klockan sex i morse för att kunna ta dig till stället som låg in the middle of nowhere, du var där och träffade folk som var WAY beyond your league, du fick spela upp precis som dem, och du misslyckades kapitalt. Men vad hade du väntat dig?

Jag vet inte. Jag gillar jazz, och jag gillar att spela piano. Det är allt. Jag vill inte bli nån Robert Wells, och inte nån Yo-Yo Ma heller för den delen. Who gives a fuck, jag vill bara spela lite piano och bli lite bättre, träffa lite folk som gillar jazz. Kanske starta en hobbygrupp som Woody Allen. Men fan vad naivt, jag kom dit och blev KROSSAD.

Jag var rätt malplacé där, bland alla kids som var fem år yngre än jag och som gått på musikgymnasium eller bara var jävligt begåvade. Jag har aldrig känt mig så indie i hela mitt liv som när jag satt där och fumlade med pianotangenterna. Vad fan vet jag om modala skalor och motivisk improvisation? Jag hade bara en idé och att jag skulle gå på folkhögskola och bara gå in för musik ett tag. Göra något annorlunda ett tag. Det verkade så trevligt. Men it ain't gonna happen.

Jag vet inte varför jag så gärna vill gå på folkhögskola. Eller jag vet, det är panik inför att bli vuxen, att bli klar med sin utbildning, att bege sig in i den riktiga världen. Vuxenvärlden omfamnar mig lugnt men jag vrider mig ur den obeställda kramen. Fuck you, jag vägrar! Andres Lokko skrev att Radio Dept var ljudet av att hänga kvar, att inte vilja ta det sista steget in i vuxenlivet. Men då hade han inte hört ljudet av Annika Flynner som slickar igen kuvertet med sin ansökan till folkhögskolan. Äkta naivitet, äkta desperation, äkta idiot.
#1 - - matti a:

shit. nu var du bäst igen. suverän text. så känns det varje dag.

#2 - - Annika:

Tack, du är snäll. Matti, just for the record: visst hade du lyssnat en hel del på The Rascals "A beautiful morning" när du skrev en viss indidänga?

#3 - - matti a:

for the record: nej. jag har fortfarande inte hört den. däremot hade jag island in the sun med weezer i skallen när jag gjorde den. inte så att jag lyssnade på den, men det finns en likhet, intervallerna mellan ackorden i versen. inte för att nån bryr sig.

#4 - - Muffen:

Hej..halkade in här bara.. sök till Skinnskattebergs Folkhögskola i södra Dalarna. Det är inget spelprov där utan man skickar in papper å referenser. Dom vill ha en bredd(dom vill ha nybörjare såväl som rutinerade)... bara ett tips =)

#5 - - Coach:

Halkade in på denna blogg av en tillfällighet. Byt ut bitterheten mot kunskap. Det tog mig lång tid innan jag kom in och fick min utbildning. Gör ett besök på www.voidnote.com och spana in prylarna.
Lycka till